Олімпіади

7 клас
Завдання з мови
1. Напишіть твір-мініатюру «Вічна слава тим, хто смертю хоробрих загинув!», взявши за епіграф такі слова:
Давно мовчать гарматні жерла,
Гарячі кулі одсвистали,
Та слава тих років не вмерла,
вона зійшла на п'єдестали.
                           (20 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Обсяг-0,5 стор.).

2. Зробіть переклад тексту українською мовою.
Я питаюсь нарисовать в мыслях твой образ, чтобы понять, каким ты был, Солдат Победы? Что помогло тебе преодолеть все ужасы войны й победить?..
Ты был сильный духом, волевой! Я знаю, что беззаветная любовь к родной земле й чувство ответственности за грядущие поколения помогли тебе победить в этой страшной войне! От имени всех детей хочу поблагодарить тебя за то великое дело, за подвиг, который ты совершил во имя мира, во имя моего рождения!
(15 балів)

3. Запишіть відомі вам форми звернення до матері. Складіть з ними 5 речень.
( 5 балів)
4. Відредагуйте речення.
Машина притормозила біля обочини. Повернувшись з командировки батько зустрів нас на пероні. Він відноситься до мене з повагою. Ці питання мене не касаються. Екзамен дл> мене не являється трудністю.
(5 балів)
5. Зробіть фонетичний розбір слів.
Якнайкращий, юстиція.
( 5 балів)

Завдання з літератури
1.Дайте визначення поняття (на вибір): "романтичний пейзаж" або «метафора». Наведіть приклад.
(10 балів. За будь-яку помилку зніма­ється 1 бал.
Питання висвітлено на 50% - 5 балів).

2. Відтворіть ритмічний рисунок запропонованого тексту й визначте віршовий розмір:
Десь весни, літо. В мене - осінь.
Крадеться хтось під вікна, босий,
хтось листям жовтим шелестить,
іти з собою просить, кличе.
Боюся глянути в обличчя.
Заруку взяв, веде, шепоче:
"Глянь, листовиння як тріпоче!
Дивися, як зів'яв твій квіт!
Ходім, я покажу озера.
Це - суму сить. Чи бачиш берег?»
ОЛятуринська
(10 балів: ритмічний рисунок - 5 балів, віршовий розмір - 5 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал).

3.Напишіть твір на одну з тем:
3.1.Образ Павлуся за твором А.Чайковського «За сестрою».
3.2.Поетичне кредо митця (за творчістю Т.Шевченка).
3.3. «Українська пісня - це бездонна душа українського народу, це його слава»
(О. Довженко).
3.4.Символічність образів у творі І.Франка «Захар Беркут».
(30 балів. Обсяг - 1 сторінка)
Критерії оцінювання твору
Зміст- 15 балів.
І.Тема розкрита повно, текст у цілому відзначається багатством слововживання. Відсутні змістові недоліки (15 балів).

2.Можливі деякі відхилення від теми, непослідовність викладу, певні утруднення в доборі лексики (10 балів).

З.Твір за обсягом становить більше половини від норми, тему не розкрито, виклад не зовсім послідовний, порушена стилістична єдність (5 балів).
Грамотність - 15 балів. За кожну помилку знімається один бал.


8 клас
Завдання з мови
1. Напишіть вітальний лист за поданим початком.
Шановні співвітчизники! Щиро вітаємо вас із Днем української писемності та мови!
Мова - це важливий чинник самовизнання нації, надійна основа розвитку країни, загартована багатовіковою історією та відточена творчістю найталановнтіших українських письменників. Саме мова є душею нації, її генетичним кодом, адже в її глибинах народилося культурне надбання, яким може пишатися український народ...
(20 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Обсяг 0,75 стор.).
2. Зробіть переклад тексту українською мовою.
Национальная премия Украиньї имени Тараса Шевченко — наивьісшая награда Украиньї в области культурьі й искусства. Решение о ее нрисуждении принимает Комитет по Национальной премии Украиньї имени Тараса Шевченко; утверждается Указом Президента Украиньї, которьш публикуется ежегодно 9 марта (ко дню рождения Великого Кобзаря) в газете «Правительственньїй курьер».Премия бьіла основана 20 мая 1961 года Постановлением Совета Министров Украиньї как республиканская премия имени Тараса Шевченко. Зтой премией награждались деятели литературьі, художественного искусства, музьїки, театрального искусства й кинематографии. Впервьіе премия бьіла вручена 9 мая 1962 года. Первьіми диплом й звание лауреатов получили Павел Тьічина, Олесь Гончар її Платон Майборода.
                                                                                                (15 балів)
3. Відредагуйте речення.
1.Я згодна з Вашою крапкою зору.
2. З цього нічого не полупиться.
3. Наші ідеї співпали!
4. Побудуйте логічне висловлювання по темі.
5. Весь клас кепкував над тім.
(5 балів)

4. Провідміняйте числівники.
Дві тисячі вісімсот вісімдесят дев'ять; сорок; п'ятсот; одна друга; тисяча сімсот двадцяті, шостий (мешканець).
(5 балів)

5. Розшифруйте лексичні та граматичні скорочення.
ЖЕК, Донвугілля, зав., З хв, 68 кг, акад.., півд.-зах., рр., див., б-ка.
(5 балів)

Завдання з літератури
1. Розкрийте зміст поняття (на вибір): "ліричний герой" або «народна лірика». Наведіть приклади.
(10 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Питання висвітлено на 50% - 5 балів).

2. Відтворіть ритмічний рисунок запропонованого тесту й визначте віршовий розмір:
Піднялися крила Сонних вітряків,
І черешню білу Вітер розбудив.
І війнув на книги,Розметав листи...
Серце! Ти не з криги? Не І заліза гни?
(М. Рильський). 10 балів: ритмічний рисуі 5 балів, віршовий розмір -балів.
За будь-яку помиль знімається 1 бал). (10 балів)

3. Напишіть твір на одну з тем:
3.1.Відображення героїчної боротьби козаків за волю в історичних піснях.
3.2.Фольклорна основа пісень Марусі Чурай.
3.3. Народний письменник (роздуми про Івана Котляревського).
3.4.Літописи - першоджерела історичної нам 'яті.
(ЗО балів. Обсяг - 1 сторінка).
Критерії оцінювання твору
Зміст - 15 балів.

І.Тема розкрита повно, текст у цілому відзначається багатством слововживання. Відс; змістові недоліки (15 балів).

2.Можливі деякі відхилення від теми, непослідовність викладу, певні утруднення в де лексики (10 балів).

З.Твір за обсягом становить більше половини від норми, тему не розкрито, виклад не зовсім послідовний, порушена стилістична єдність (5 балів).
Грамотність - 15 балів. За кожну помилку знімається один бал.


9 клас
Завдання з мови
1. Напишіть твір-мініатюру за поданим початком. Дайте назву.
Раптом біля своїх ніг я побачив пухнасту смугасту грудочку. Я простяг (ла) до неї руку і тут же інстинктивно відсмикнув (ла): грудочка надулася, широко відкрила рота й зашипіла. Це було дитинча якогось птаха. Чомусь воно не спурхнуло від моєї простягнутої руки. Мабуть, пташеня було поранене або хворе? Хоч би як там не було, я...
(20 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Обсяг- 1 сторінка).
2. Перекладіть текст, розставте розділові знаки. У виділеному реченні підкресліть головні та другорядні члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно є.
Цветут сначала ландьіши потом шиповники всему єсть своє время цвести. Но бьівает цельїй месяц пройдеш с тех пор как отцветут ландьіши а где-нибудь в ссшой черной лесноїі глуши цвеїпет себе один й благоухает. Й так очень редко но бьівает й с человеком. Бьівает где-то в затишье в тени жизненной незнаемьій человек о нем думают «отжил» й мимо пройдут. А он вдруг неожиданно вьійдет засветится й зацветет (М. Пришвин).
(15 балів)

3. Утворіть кличний відмінок від поданих слів, уведіть їх у речення.
Киянин, сусід, юнак, товариш полковник, Володимир, добродій Юрій, небога, Марія, друг Олег, пані Ірина.
(5 балів)

4. Спишіть. Складіть до поданих речень схеми. Вкажіть у дужках смисловий зв'язок між частинами складносурядного речення.
І вмить довкола все рокоче і шумить, і небо роздирають блискавиці (Є. Маланюк),
На гору доступитися нелегко, зате з гори зручніше боронитись (Леся Українка).
Встала й весна, чорну землю сонну розбудила, уквітчала її рястом, барвінком укрила; і на пол жайворонок, соловейко в гаї землю, убрану весною, вранці зустрічають (Т. Шевченко).
Пройшла гроза - і знову літня проза (В. Симоненко).
А пройдуть весни - і гаряче літо похилить кленів ковану красу (А. Малишко).
(5 балів)

5. Поясніть лексичне значення іншомовних слів. Складіть з ними словосполучення, визначте головне та залежне слово.
Вербальний, гуманіст, Ініціали, корупція, преамбула.
(5 балів)
Завдання з літератури
1.      Дайте відповідь на одне із завдань.
Охарактеризуйте основні віхи у становленні та розвитку української літератури від Київської Русі до кінця XIX століття.
*Визначте роль Біблії в духовному житті українського народу. Наведіть приклад використання біблійних тем, сюжетів, мотивів, образів у світовій та українській літературі.
(10 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Питання висвітлено на 50% - 5 б.)

2. Визначте тему, головну думку, жанр вірша П.Грабовського «Швачка». Проаналізуйте текст (художні засоби, віршовий розмір).
Рученьки терпнуть, злипаються віченьки...
Боже, чи довго тягти?
З раннього ранку до пізньої ніченьки
Голкою денно верти.
Кров висисає оте остогиджене,
Прокляте нишком шиття,
Що паненя, вередливе, змапіжепе,
Вишвирне геть на сміття.
Де воно знатиме, що то за доленька
Відшук черствого шматка,
Як за роботою вільна неволенька
Груди ураз дотики.
(10 балів: тема, головна думка, жанр - 3 бали,     художні засоби - 5 балів, віршовий розмір - 2 бали. За будь-яку помилку знімається 1 бал).

3. Напишіть твір на одну з тем:
3.1.Світ ловив його, та не спіймав, але він належить світові (поетично-філософська спадщина
Г.С. Сковороди).
3.2.Традиція батьківських повчань (від «Поучення» Володимира Мономаха до наших днів).
3.3 Образ Бондарівни (за українською народною баладою «Бондарівна»).
3.4. Минувшина, якати дорога скарбниця пам'яті й запорука дії!
                                                                          (30 балів. Обсяг- 1,5 сторінки).
Критерії оцінювання твору
Зміст - 15 балів.

І.Тема розкрита повно, текст у цілому відзначається багатством слововживання. Відсутні змісте недоліки (15 балів).
2.Можливі деякі відхилення від теми, непослідовність викладу, певні утруднення в доборі лекси. (10 балів).
З.Твір за обсягом становить більше половини від норми, тему не розкрито, виклад не зовсім послідовний, порушена стилістична єдність (5 балів).
Грамотність- 15 балів. За кожну помилку знімається один бал.
10 клас
Завдання з мови
1.Напишіть твір-мініатюру на одну з поданих тем. У тексті використайте складні синтаксичні конструкції.
*Життя прожити - не поле перейти. *Квітни, мово наша рідна...
*Що означає - бути добрим?
(20 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Обсяг - 1 сторінка).

2.3апишіть речення, розставивши розділові знаки, побудуйте структурну схему, зробіть синтаксичний розбір речення (підкресліть головні та другорядні члени речення, надпишіть на; кожним словом, якою частиною мови воно виражене, визначте тип складного та вид підрядного  Довгими зимовими вечорами старий Джеря любив розказувати дочці й онук сім де в бував що бачив з якими людьми зустрічався (І.Нечуй-Левицький). (15 балів)

3.Запишіть п'ять висловів про мову. (5  балів)
4.Відредагуйте речення:
- Зверніться по цьому адресу.
- По виду йому років шістнадцять.
- Торт випекли по заказу.
- По поверненні зі школи я виконую уроки.
- Ми в один день зробили усю роботу.
- При кип'ятінні вода перетворюється в пар.
- Нам треба приймати до уваги ці пункти.
- Андрій завжди при годиннику.
- Біжуча дорогою дівчина раптом зупинилася.
- Я рахую, що екзамен по українській мові мені вдасться здати відмінно.
(5 балів)
5.Відредагуйте фразеологізми, поясніть їх значення.
Прокрустова перемога, муки Семіраміди, Сізіфів кінь, Авгієва арфа, троянський бик. (5 балів)
Завдання з літератури
1.Дайте визначення роману, до якого роду літератури належить цей жанр? Наведіть приклади. (5 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Питання висвітлено на      50% - 2,5 б.). 2.Розкрийте ідейно-художній зміст поезії В.Симоненка (визначте тему, головну думку, жанр вірші художні засоби, віршовий розмір).
Люди - прекрасні,
Земля —мов казка,
Кращого сонця ніде нема.
Загруз я по серце
У землю в'язко.
Вона мене цупко трима.
І хочеться бути дужим,
І хочеться так любить,
Щоб навіть каміння байдуже
Захотіло ожити і жить!..
(15 балів: тема - 5 балів,     художні засоби -5 балів, віршовий розмір - 5 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал).
3. Напишіть твір на одну з тем:
3.1.Природа сміху в «Кайдашевій сім'ї» І. Нечуя-Левицького.
3.2.Чи був у Чіпки інший вибір? (За романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»).
3.3 Образ матері в українській літературі.
(30 балів. Обсяг- 1,5 сторінки).
Критерії оцінювання твору
Зміст- 15 балів.

І.Тема розкрита повно, текст у цілому відзначається багатством слововживання. Відсутні зміст недоліки (15 балів).
2.Можливі деякі відхилення від теми, непослідовність викладу, певні утруднення в доборі лекс (10 балів).
З.Твір за обсягом становить більше половини від норми, тему не розкрито, виклад не зовсім послідовний, порушена стилістична єдність (5 балів).
Грамотність- 15 балів. За кожну помилку знімається один бал.

1 комментарий: