Шолохов Доля людини


  

Тема: Оптимістичний пафос оповідання «Доля людини». Уславлення людського духу і віра в людину
Мета: розкрити основну думку і пафос оповідання, розкрити риси характеру Андрія Соколова, розвивати уміння досліджувати та аналізувати текст твору, виховувати патріотичні почуття
Лихоліття – пробний камінь доблесті
Сенека
                                              Єдине страждання – бути самотнім
                                      Габріель Оноре Марсель (філософ-екзистенціаліст, Франція)
Матеріально-технічне забезпечення: плакати та репродукції на тему Великої Вітчизняної війни та ілюстрації до оповідання Кукринікси, мультимедійний учнівський проект «Як вистояти і залишитися людиною в тяжких випробуваннях»
Дидактичне забезпечення: картки-словнички
Тип: урок засвоєння нових знань
Міжпредметні зв’язки: історія, етика
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.  Актуалізація опорних знань
Перевірка складеного вдома інформаційного грона «Випробування в житті Андрія Соколова»
     1.      Роки громадянської війни
     2.      Кохання і одруження
     3.      Сімейне життя, виховання дітей
     4.      Велика Вітчизняна війна. Полон
     5.      Поєдинок з начальником табору військовополонених Мюллером
     6.      Втеча з полону
     7.      Госпіталь. Відпустка до Воронежа. Страшна правда про сім’ю.
     8.      Загибель сина у останні дні війни
     9.      Післявоєнні блукання та зустріч з Ванюшкою
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з епіграфами
ІV. Презентація теми, мети, завдань
      1.      Мета, завдання:
Ø  розкрити основну думку і пафос оповідання
Ø  продовжити роботу над аналізом образу Андрія Соколова
Ø  розкрити його стосунки з Ванюшкою
Ø  вчитися  виразно читати
Ø  аналізувати текст твору
2.  Словникова робота
Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.
V. Формування нових знань, умінь, навичок
1.  Розгляд ілюстрацій до твору, репродукцій
2. Постановка проблемних  запитань:
Які особливості руського національного характеру показав письменник у образі Андрія Соколова?
Що допомогло Андрієві вистояти і залишитися людиною в тяжких випробуваннях?
      3.      Дослідницька робота в групах:
Завдання : дослідити текст твору, зробити висновки про характер героя.
1 група – «Життя Андрія до війни»
1)      Як Соколов жив до війни?
2)      Що було для нього уособленням щасливого довоєнного життя?
2 група – «Андрій Соколов на фронті»
1)      Яким, на думку Соколова, має бути справжній мужчина, солдат?   
               2)      Які риси характеру виявив Соколов при зустрічі з двома фашистами, що полонили його?
3 група – «Андрій у концтаборі»
1)      Які риси характеру героя виявилися в епізоді протистояння з комендантом  табору Мюллером?
2)      Яким є Андрій при розподілі хліба та сала, отриманих від коменданта?
4 група «Соколов втрачає сина Анатолія і «знаходить» сина Ванюшку»
1)      Яким бачимо Андрія після загибелі сина?
2)      Як змінилася доля  Андрія після  зустрічі з маленьким Ванюшкою?
                4.      Презентація роботи в групах
     5. Презентація учнівського проекту «Як вистояти і залишитися людиною в тяжких випробуваннях»
         6.      Вирішення проблемного запитання
(мужність, патріотизм, солдатська дружба, взаємовиручка, здатність до самопожертви, стійкість, сміливість, щирість, людяність, любов)

V. Підсумок уроку.  Рефлексія

        1.     Складання сенкану «Андрій Соколов»

Андрій (Соколов)
Мужній, відповідальний (стійкий, жертовний)
Переніс  тяжкі страждання (виконав солдатський обов’язок; вистояв у випробуваннях; бореться, страждає, любить)
Зумів залишитися справжньою людиною (не зламаний тяжкими випробуваннями)
Герой (людина; ЛЮДИНА)
         2.      Рефлексія
Ø  Яких рис характеру, на вашу думку, не вистачає  нашому сучаснику, щоб називатися справжньою людиною?
Ø  Який етап уроку був найцікавіший?
Ø  Що нового ви дізналися про людину, її характер?
Домашнє завдання: підготуватись до уроку позакласного читання за повістю Б. Васильєва «А зорі тут тихі».

Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.

Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.

Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.

Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.

Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.

Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.

Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.


Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.

Картка-словничок
Пафос  твору – (від грецького пафос – страждання, піднесення, пристрасть) - емоційно-оцінне ставлення до того, про що розповідається.
Синоніми  – емоції, почуття, наснага, запал, настрій.
Наприклад: пафос героїчний, трагічний, комічний,  піднесений, оптимістичний, романтичний.
Оптимістичний перейнятий бадьорістю, твердою вірою в успіх, в краще майбутнє.


Рольова гра «Редактор і журналісти»

Запитання «редактора»:

     1)      Що вам відомо про дитячі роки героя?
     2)      Що для героя оповідання уособлює щасливе довоєнне життя?
     3)      Як Андрій Соколов потрапив у полон? Про які риси характеру говорять його вчинки?
     4)      Про які риси характеру йдеться в епізоді протистояння з комендантом табору?
     5)      Які риси виявляє герой при розподілі їжі, отриманої від коменданта?
     6)      Як герою вдалося втекти з полону?
     7)      Якою була остання зустріч зі старшим сином?
     8)      Як змінилася доля героя після зустрічі з маленьким хлопчиком?
     9)      Чому Андрій Соколов не зміг залишитися сам після війни?









Комментариев нет:

Отправить комментарий