Євген Гуцало


 Урок – програма передач

Тема. Природа – це казка, яку треба читати серцем.
Людська доброта і жорстокість, милосердя і
справжня турбота про природу в оповіданні
            Є.Гуцала “Сім’я дикої качки”.
Мета уроку:
             • Навчальна мета:  
                     ― вчити учнів самостійно визначати і аналізувати певні питання морально-етичних проблем;
                     ― допомогти дітям зрозуміти психологію персонажів, визначити основну ідею твору;
             вчити складати словесні малюнки ;
               • Розвивальна мета:
     формувати критичне ставлення до власних вчинків,
дій, виявів доброти, благородства, чесності;  
 – розвивати логічне мислення, увагу, уяву, пам’ять,  мовлення;
                 – навички самостійної роботи, самоконтролю;
               Виховна мета:     
сприяти вихованню доброти, милосердя, любові до рідної природи, до всього живого; виховувати почуття прекрасного;             
Тип уроку: урок–програма передач.
Обладнання: портрет Є.Гуцала, виставка ілюстрації до твору,   виставка збірок Є.Гуцала, підручник, роздатковий матеріал, електронна презентація.
Епіграф: Крізь прекрасну природу світиться  краса  душі людської.
                                                                                М. Рильський
Теорія літератури: епітет, пейзаж, порівняння.
Ключові слова: добро, людяність, милосердя, співчуття, турбота, доброта.
Міжпредметні звязки: українська мова, образотворче мистецтво, біологія, етика.
                                           Хід уроку

І. Організаційний момент. Визначення емоційної готовності до уроку (лунає мелодія із записом голосів пташок).
Слово вчителя.
Доброго дня, діти!
На вулиці співає дзвінко птах,
А в класі йде урок літератури.
Бринить сльозинка в когось на очах,
Ми пізнаєм лише ази культури.
     - Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте, про що розмовляє зелене листя, говорять тварини, шепоче вітер, кому кивають голівками квіти? Послухайте… Це звуки самої природи, яка повсякчас звертається до нас, але чи завжди ми дослухаємося до її мудрого й доброго голосу?
Урок сьогодні незвичайний. Я рада вітати вас на телебаченні дорогі мої юні журналісти. І запрошую вас скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення.
Я щиро сподіваюся, що телепередачі сьогоднішнього ефіру будуть цікавими і актуальними, тому неодмінно сподобаються нашим запрошеним глядачам.

ІІ. Формування емпатійної здатності (емоційного настрою).
ВправаУсмішка по колу.
Діти, візьміться за руки. Подивіться мені в очі, а тепер погляньте один на одного, усміхніться. Побажайте один одному чогось доброго, світлого. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш сьогоднішній ефір.

ІІІ. Оголошення теми і мети урокуА зараз як сумлінні журналісти давайте візьмемо ручки і запишемо тему нашого уроку:

Природа – це казка, яку треба читати серцем”.
 Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу в оповіданні Є.Гуцала “Сім’я дикої качки”.
А епіграфом уроку будуть нам слова відомого українського письменника, природолюба, М. Т. Рильського: Крізь прекрасну природу світиться краса душі людської.
Увага! Телекомпанія Література працює у прямому ефірі.
Отже, сьогодні в ефірі!
1. Літературна хвилинка.
2.
Фольклорний калейдоскоп Хто більше?”.
3.
Конкурс Мудрий не вагається, сміливий не боїться”.
4.
Презентація “Художня галерея”.
5.
Інтелектуальний клуб Найрозумніший.
6. Підсумковий випуск новин.

IV. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оскільки у формі проведення нашого уроку-ефіру буде робота в групах, прошу зверніть увагу на дошку, де записані принципи роботи в групах і пригадайте їх.
1.                       Літературна хвилинкаПрочитайте народні прислівя (потрібно зєднати стрілочками відповідні частинки речень).

Зрубав одне дерево,                    онуки прокленуть

 Доглядай землю плідну,          посади троє

 Не псуй джерела -                    не чини їй зла

 Люби природу -                        як матір рідну

 Не бий бобра:                                ніж гаї та ліси

 Немає ліпшої краси,                    не буде добра

    Робота в групах
2.                       Спробуйте розшифрувати прислівя (при потребі допомагає вчитель)
Підпис: 2тре
му
Підпис: 4жи
ни

Підпис: 1Так
ко
Підпис:  10зла
щоб

ти,
Підпис:  12чи
ба
ти.

не
Підпис: 7ні



3.                       Відповідь: Так треба жити, щоб нікому зла не чинити!   
                                                       Народна мудрість.
-        Як ви розумієте зміст цього прислів’я?
Нехай ці слова западуть вам глибоко в душу і допоможуть глибше зрозуміти тему сьогоднішнього уроку.
(Вибір людини!)
- Я погоджуюся з вашою думкою про те, що людина повинна творити більше добра. Саме своїми хорошими, благородними вчинками вона прекрасна.
v Фольклорний калейдоскоп “Хто більше?”
       - А зараз пропоную всім взяти участь у наступній передачі, до якої ви частково     вже готові.
  - Які прислівя, приказки та висловлювання видатних людей про природу ви підготували?
Зразок.
·       Тому, хто посадить дерево, подякують і онуки, а того, хто загубить, прокленуть і діти.
·       З природою живи у дружбі, то й буде вона тобі в службі.
·       Треба так жити, щоб нікому зла не чинити!
·       Любіть природу, як дівочу вроду (Народна мудрість).
·       Усяке спілкування з природою освітлює людину… (М. Реріх).
·       У природи чисте серце (Відео Огуша).
·       Будь природі другом, будь природі сином (А. Камінчук).
·       Рідний край наш над усе (Ю. Шкрумеляк).
·       Природа – вічне джерело людської творчості, людського мислення
(М. Рильський).
·       Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим (М. Стельмах).
·       Немає краю можливостям матері-природі, як немає межі людському розуму (О. Довженко).
Бесіда.
-        Від кого чи від чого треба охороняти матінку-природу?
-        Як ви бережете природу?
-        Хто з вас посадив деревце, врятував пташку, тваринку? Як це було? (Розповіді учнів).
-        Хто з відомих вам авторів писав художні твори про природу, про її захист? (Джек Лондон, Л. Смілянський, Остап Вишня, Є. Гуцало та інші).

V. Основна частина уроку.
-        На минулому уроці ми почали працювати над твором Є Гуцала “Сім’я дикої качки”, звертали увагу на такі вічні морально-етичні цінності, як добро, любов, турбота, милосердя, співчуття. Ці слова і будуть сьогодні ключовими. А зрозуміти їх значення нам допоможе Словникове бюро”.
(Згадати тему уроку).
Людської треба доброти,           Щоб соловейко тьохкав, - нині
Щоб цвіт з’явився на калині,       Природі, звірові, людині
Щоб ночі в ранок перейти,          Людської треба доброти.

-        Є. Гуцало писав здебільшого про сільське життя, звідки й черпав духовну енергію, всотував мову Добра. Звертав увагу на психологізм, внутрішній світ людини, на єдність природи й людини; майстерно змалював живий світ природи, його “благодатний” вплив на людину.
І тому пропоную вам попрацювати над текстом оповідання „Сім’я дикої качки”, взявши участь у конкурсі „Мудрий не вагається, сміливий не  боїться

VI. Робота над текстом твору.
Система запитань та завдань.
v  Конкурс “Мудрий не вагається, сміливий не  боїться”.
       
  1.Бліц-опитування.
1.   Про що цей твір? (Про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем).
2.   Які проблеми порушує автор в оповіданні   “Сім’я дикої качки”? (Морально-етичні проблеми).
3.   Як починається оповідання? (Описом ранку). Прочитайте його.
Далі: “Усне малювання”.
Опишіть ранок.
Діти, давайте на хвилинку заплющимо очі, спробуємо уявити чудовий літній ранок. Надворі холодно, морозно, віхола. А яким ви бачите в цю мить літній ранок? Опишіть його.
- Намагайтеся уявити і в інтонаціях голосу, власних образах передати захоплення картиною ранкової природи, її неповторною красою.
- Розкажіть, користуючись текстом, що ви “чули”, “бачили”, “відчували”.
- За допомогою яких художніх засобів автор намалював таку чудову картину ранку? (Епітетів).
4.Чому письменник починає свій твір з опису ранку?
  Орієнтовані відповіді учнів.
- Щоб передати велику любов до рідної землі, її багатства й краси.
    - Передати настрій, душевний стан хлопця Юрка.
    - Підготувати читача до сприймання твору.
     5. Який настрій у хлопчика на початку оповідання за текстом? (“Добре дихалося…”)
6.   Хто головні герої твору?

7.   Хто такий Юрко?
8.   Хто така Тося?
9.   Як Юрко ставився до Тосі?
10.        Чим пояснити прив’язаність Тосі до Юрка?
11.        Яку побрехеньку розповів Юрко дівчині?  З якою метою він це робив?
12.        Опишіть, застосовуючи текст твору, як Юрко ловив каченят.
13.        Як поводила себе качка-мати, коли хлопець забирав її малят?
14.        Для чого Юрку були потрібні дикі каченята?
15.        Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка?
16.        Чи можна Юрка звинуватити у жорстокості, коли він забрав каченят від матері?
17.        Чому Тося не перешкодила вчинку хлопця?  Як би ви повели себе, перебуваючи на місці дівчини?
18.        Чому перед від’їздом Юрко весь час бігав до річки в надії побачити сім’ю дикої качки?
19.        Як ви гадаєте, чи повторить коли-небудь Юрко свій вчинок? З чого це видно? Чи хотілося Юркові подякувати Тосі за її людяність і милосердя?
20.        Чи визнав Юрко свою неправоту?
Молодці, діти. Ви добре попрацювали, і у нас вже готова порівняльна характеристика Юрка і Тосі. На кого вам хочеться бути схожими? Чому?
Робота у зошитах.
       Порівняльна характеристика. “Суперлінгвісти. 
Учасники змагань повинні назвати максимальну кількість епітетів, що стосуються якогось одного персонажа.
Самодіагностика
Юрко
Я
Тося



    -  На основі порівняльної характеристики Юрка і Тосі, чи помітили ви щось спільне між Юрком і собою, Тосею і собою? Що саме?
-        Виявіть, що поганого в вас, відмовтеся від цього. Перевіряйте свої вчинки. Чи не чинити ви зла, незручностей іншим?
-        Отже, якою ж повинна бути справжня людина?
-   Діти, які вічні цінності ви знаєте? (Добро і зло).
-   Що ви розумієте під цими поняттями?
-   У які групи можна умовно об’єднати героїв твору?
На ці питання нам відповість 2-га група, в якої і було д/з.
Учнівський проект “Абсолютні вічні цінності” (ДОБРО І ЗЛО)
 - Насправді нам дуже жаль Юрка. Але ми бачимо, що йому стало соромно за свій вчинок.
 - Прочитавши останні рядки оповідання “Сім’я дикої качки” кожен з нас запитав себе, що ж далі, чи вижили каченята, чи зрозумів Юрко свою провину, чи помирився з Тосею?
     - Домашнє завдання 3-ої групи було також не менш цікавим. Адже вони повинні були спробувати себе в ролі юних творців-письменників, любителів слова, створивши власну версію закінчення оповідання. (Д/з 3-ої групи).
- У нас залишилося ще дві проблеми, порушені Є. Гуцалом у творі, які ми не розвязали. Я хочу почути ваші роздуми.
- Чи полягає, на вашу думку, таке різне ставлення героїв до природи в тому, що Юрко – міський хлопець, а Тося і її товариші – сільські діти?
       -  Чому оповідання Євген Гуцало назвав саме “Сім’я дикої качки”, а не, наприклад, просто “Дикі каченята”? Що уособлює поняття “сім’я” і на що замахнувся Юрко (не усвідомлюючи цього, лише згодом зрозумівши), скоївши такий жорстокий вчинок? . (Сім’я – група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом).
      
       - Шановні глядачі, а зараз ми з вами почуємо дуже цікаву інформацію про диких   качок, яку повинні були підготувати наші журналісти 1-ої групи, які попрацювали у сфері біології.
(Д/з 1-ої групи. Учнівський проект “Дикі качки


Гра “Парні картки.
Кожний учасник гри одержує комплект карток. На них написані художні означення і слова, до яких вони відносяться (з оповідання Є. Гуцала “Сім’я дикої качки”). Виграє той, хто швидше і правильно добере пари карток, а саме: епітети до означуваних слів.
Дубовому         лісі                    щавель                       кінський
Зволоженим    листям               тремкі                        краплини
Білим               піском                літньому                    лісі
Величезна       пустка                навколишня              тиша
-        Письменник малює словами, художник – фарбами. Як називається опис природи? (Пейзаж).

v Художня галерея
v  - Я думаю, що наші глядачі звернули увагу на виставку ваших малюнків, юні художники, любителі природи.
       Перегляд виставки учнівських малюнків та ілюстрацій  допоможе дітям ще яскравіше уявити й побачити багатство й кольорове розмаїття рідної природи.
- Що спільного у цих малюнках, ілюстраціях з опрацьованим на уроці літературним твором?

VII. Закріплення вивченого матеріалу.
-        Яка головна думка твору?
-        Над чим спонукає замислитися цей твір?
- Який урок життя ви взяли для себе?
- Якою на вашу думку, повинна бути справжня людина?
(Любити природу, все живе, прагнути допомогти, захистити, бути доброю, непримиренною до зла, милосердною, співчутливою, турботливою).
 - Як ви гадаєте, цей твір для дітей чи для дорослих?
Поетична хвилинка. (Д/з 4-ої групи)
 -  Якщо ви втомилися, пропоную вам трішки відпочити, оцінивши домашнє завдання нашої 4-ої групи. А вони повинні були підготувати „ Поетичну хвилинку”, спробувавши себе в ролі декламаторів.

vІнтелектуальний клуб Найрозумніший.
- Діти, ви дивитеся інтелектуальну гру „ Найрозумніший”? Молодці! А сьогодні пропоную вам взяти участь у цій грі.
VІII. Підсумок уроку.
   Учні заповнюють картки-підсумки.
v Підсумковий випуск новин
v Гра “Мікрофон”.
-        Діти, як ви думаєте, чи досягли ми поставленої мети? Повторімо і запам’ятаймо: „ Так треба жити, щоб нікому зла не чинити!”
-        Нехай ці слова стануть гаслом усього вашого життя.
-        Для дитини, яка опинилася в подібній до Юркової ситуації, дуже важливо осмислити все і зробити певні висновки. Головне – ніколи не втрачати почуття доброти, милосердя, людяності, завжди бути готовим прийти на допомогу. Ми повинні прагнути самовдосконалення через визнання власної провини. Не забувайте, що ви – Людина. Ви – господарі свого життя.
-        Діти, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи, залишити в пам’яті людей приємні спогади, а не страшну пустку. А тому

Я бажаю, щоб із вами
Людям було веселіше,
І щоб добрими очима
Ви дивились на людей.
Щоб були ви справедливі
І у рішеннях розумні.
До людей будете добрі –
Люди будуть добрі вам!
                        В.Орлов

IX. Оцінювання учнів.
X. Домашнє завдання.
      Написати замітку в газету інформаційного характеру про сьогоднішні телепередачі.

Комментариев нет:

Отправить комментарий