Конкурс ім. П.Яцика

ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного конкурсу знавців
української мови ім. П.Яцика
5 клас
1.  Напишіть невелику розповідь «Якого кольору небо».  (20 балів)
2.          Допишіть у складних реченнях другу частину, позначте граматичні основи.
Пролунав дзвоник, і...
    Пролунав дзвоник, але...
(20 балів)
3. Який голосний - й чи і - пишеться у закінченнях прикметників? Вставити пропущені букви.
Мудр...й людині, учнівськ...х зошитів, вчорашн...х уроків, у чітк...й послідовності, широк...м полем, сталев...ми плугами, в гаряч...й час, струнк... тополі, у лелеч...м гнізді, осінн...й день, айвов...й сік, у строкатих лісах, у льнян...й сорочці, з весел...м настроєм. (10 балів)
4.  Перекласти слова українською мовою. Підкреслити орфограму.
Знання, сталью, поколение, памятью, судья, ветви, скатертью, любовью. (20 балів)
5.  3 поданих слів складіть речення - прислів'я:
Дощ, і, без, не, трава, росте.
Небо, боїться, не, чисте, ні, грому, ні, блискавки.
Раз, сім, одріж:, а, відмір, раз.
Зате, мороз, немає, комарів, і, припікає. (10 балів)
6.     Розкажіть усно уявному ровеснику з-за  кордону про найвизначніших
історичних діячів України, великих українців. (20 балів)













ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного конкурсу
з української мови їм. П. Яцика
6 клас
1.  Написати письмове висловлювання "Робиш добро - не кайся, робиш зло – зла сподівайся". (20 балів)
2.           Перекласти словосполучення українською мовою:
Колючий шиповник, острое слово, острая бритва, едкий запах, сухое дерево, безынтересный доклад, крепкая веревка, сильный мороз, чистая тетрадь, правильная речь, костистая рыба, костлявый человек, крайняя изба, крайний срок. (10 балів)
3.  Доберіть   до   російських   фразеологічних   зворотів   відповідні українські. Складіть з ними два речення.
Кричать во всю глотку. Бить баклуши. Задирать нос. Было да сплыло. Как белка в колесе. Не в своей тарелке. Вывести на чистую воду. Дать стрекача. (20 балів)
4.  З  поданих   пар  слів  випишіть  словосполучення. Визначте  рід  і  відміну іменників.
Міцна дружба, творці щастя, чай з лимоном, дружба народів, боротьба з тероризмом, піклуватися про дітей, відчувати небезпеку, брат і сестра, до столу, найбільш старанно. (10 балів)
5.   Переписати текст, на місці крапок вставляючи пропущені букви. З'ясувати відмінок іменників, виділити закінчення.
Ненависть ро...дуває сварки й суп...речки, любов призводить до злагоди. Не сварися з чоловіком без пр...чини, якщо він зла не заподіяв. Слухай, д...тя, батьківське повчання: відкинь лукавство від себе і неправду ві...дали. Пр...йми мою науку, а не срібло, бо краще знан...я, ніж золото добірне. Кожна праця пр...носить користь, пуста балаканина в...де до голоду. (20 балів)
6.           Скласти (усно) твір на тему: "Осінні мелодії". (20 балів)





ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного конкурсу знавців
української мови ім. П.Яцика
7 клас
1.                 Описати своє улюблене дерево, використовуючи безособові дієслова. (20 балів)
2.                 Спишіть, розставте необхідні розділові знаки.  Підкресліть головні та другорядні члени речення.
Облетівши землю в кораблі-супутнику я побачив яка прекрасна наша планета. Люди будемо ж берегти і примножувати цю красу, а не руйнувати її ці слова першого у світі космонавта могли б стати епіграфом сучасного мистецтва. (20 балів)
3.   Визначити   рід   поданих   іменників.   Дібрати   до   кожного   зі   слів прикметники, узгоджуючи їх граматичні значення. Словосполучення
записати.
Вугілля, степ, насип, адреса, адрес, полин, біль, путь, суміш, Сибір. (10 балів)
4.   Виділіть морфеми в усіх словах.
Сумно курличучи, пролітати; бігти ревучи; ревучі водоспади; уважно читаючи книгу. (10 балів)
5.                 Чому в місцевому відмінку в словосполученні в скриньці пишеться
м'який знак, а в словосполученні в хатинці він не потрібен? (10 балів)
6.                Відредагувати речення.

1)          Машина притормозила біля обочини.
2)          Гурток по вивченню географії у нашій школі.
3)          Повернувшись з командировки батько зустрів нас на пероні.
4)          Він відноситьс   до мене з повагою,
5)          Ці питання мене не касаються.
6)          Екзамен для нас не являється трудністю.
7)  Засідання уже зачинилося. (20 балів)










ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного конкурсу
з української мови ім. П. Яцика
8 клас
1. Скласти твір "Нема на світі України, немає другого Дніпра". (20 балів)
2. Виправте помилки і запишіть правильно.
Дякувати водія, в одинадцять годин, у ліс за грибами, вибачити товариша, хворіти грипом, по законах природи, приймати участь, по власному бажанню, підручник по літературі. (20 балів)

3.  Скласти речення, використавши як підмети подані словосполучення.
Ніхто з нас, чимало хорошого, хтось незнайомий, кілька випадків, ділити радість. (20 балів)
4. Розкрити дужки. З поданими словами скласти три речення.
(Ні)чий, (будь)чому, (будь) у чому, (ні) на чому, (де)кого, кимо(сь), (казна) що, (де)ким, (ні)який, (хтозна) з чиїх, (який) небудь, (ні)хто, (аби)що. (10 балів)
5. Вставте, де потрібно, пропущені букви і над кожним словом напишіть, яка це частина мови.
Вступ до ораторс...кої промови є те саме, що для тіла люд...с...кого голова. Вступ є найпомітні...ш...ю й найвідчутні...ш..ю частиною: його слухают... з біл...шою увагою, він або пр...в...ртає, або відволікає увагу слухачів. (10 балів)

6. Скласти гумористичне оповідання "Хочете вірте, а хочете ні ". (20 балів)





ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного конкурсу
з української мови ім. П. Яцика
9 клас
1. Скласти твір-роздум "Друга знаходить щастя, а перевіряє біда".  (20 балів)

2. Правильно напишіть запропоновані прислівники:
По(малу), по(новому), в(двоє), по(перше), на(четверо), з(давна), на(пам'ять), з (року) в (рік), (з)дня(на)день, ні(звідки), хтозна(куди), бозна(шо), що(дня), на (гора), (по)латині, по(одному), по(одинці), уві(сні), до(речі), на(жаль), в(смак), (на)тщесерце, по(молодецьки), у(п'ятеро), по(третє). (10 балів)
3. Перекласти українською мовою:
Идти по берегу, плыть по течению, по направленню к лесу, исследования по физике, чемпион по боксу, добрый по натуре, медик по образованию, отличный по качеству, огромная по своим масштабам работа. (10 балів)
4. Виконайте синтаксичний розбір речення, попередньо розставивши розділові знаки.
Іде Христина лугом розгортає цю трепетну сітку а навколо неї мов зелена роса розбризкуються коники та й знову невтомно ведуть смичками по струнах своїх крихітних скрипочок. (10 балів)
5. Відредагувати речення:
Попереду за річкою танули ліси, що тягнуться звідси і вгору понад Ворсклою і вниз до Дніпра. Розсипчастий пісок берега зав'юнився під ногами річки, що схованої в берегах, ще не видно було, але річка вже відчувалася по свіжості й прохолоді яку потягло від неї. Але, наближаючись, перетворився з голубого в зелений, його соковиті хащі по той бік річки прокинувшися повнилися пташиним гомінням. (20 балів)
6. Поставте іменники в орудному відмінку однини.
Село, плече, пломбір, Вороніж, Красний Лиман, листопад (назва процесу), радіус, рулет, предмет, багаж, листопад (назва місяця), сектор. (10 балів)
7. Скласти твір "Людина майбутнього". (20 балів)



ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу
Міжнародного конкурсу
української мови ім.П.Яцика
11 клас
          1. Написати твір на асоціативну тему ,,Вона прийшла... " (20 балів)
         2. Зробити синтаксичний розбір складного речення, визначити, якими
частинами мови виражені його члени, накреслити схему.
Мужній, з широкими плечима, з дужими руками, тонкий та рівний станом, Іван Остапович був гарний верхом на коні, неначе він зійшов укупі з конем з картини якогось великого маляра і несподівано загарцював серед тісної вузької вулички старого міста, неначе пишний середньовіковий лицар серед чорного задимленого німецького бугра (І.Нечуй-Левицький). (20 балів)
3.  Визначте межі речень і запишіть їх, розставляючи розділові знаки.
Старі люди розказують що колись у повітрі колихалось щось таке
ніби шар — м 'яч хтось його штовхнув і він розірвався полетіли шматки цього шару в різні сторони й утворилася земля сонце місяць зорі з одного шматка утворилася земля що ми на ній живемо завдяки китові затрималася наша земля а то була б полетіла в безодню цьому китові довго лежать обрида і починає вилять хвостом а земля починає ворушитися. (10 балів)
4.  Запишіть позначені цифрами числівники словами.
Виступили перед 792 виборцями, посаджено близько 3568 кущів троянд, приватизовано 6149 підприємств, відбулася зустріч з 75 учасниками марафону, привітання надіслано 423 делегатам. (10 балів)
5.  Провідміняйте в однині та множині вирази.
Наш могутній вітчизняний лайнер; яка струнка довгошия жирафа. (10 балів)
6.  Перекладіть українською мовою.
Телефон плюс дисплей — и готово устройство, с помощью которого можно поговорить с собеседником, передать ему при необходимости копию документа, рисунок или чертеж. Новый аппарат — телефакс получает за рубежом все большее распространение. Ведь, в отличие от видеомагнитофона, он не требует специальной линии связи. (10 балів)

7. Уявіть, що до вас стукає Доля і запитує: „Яку Україну ви хочете бачити сьогодні та в майбутньому?  Що б ви їй відповіли? (20 балів)


Завдання Міжнародного конкурсу з української мови імені П.Яцика
3 КЛАС
1.Запиши речення в такій послідовності, щоб утворився текст. Устав на місці крапок пропущені літери. Придумай та допиши кінцівку тексту (з двох-трьох речень). Добери заголовок, запиши його перед текстом Але люди поступово забруднювали їх. У стародавн..ому Києві було б..гато чудових річок. Зн..кають річки, і бідніє наша прекрасна з..мля. І частина річок зникла або майже зникла. (12 балів)
2. З поданих слів склади речення-прислів’я, запиши їх. 1.Сонце, та, узимку, гріє, світить, не. 2. Мороз, блищить, тріщить, а, сонце. 3. Літо, що, зима, припасло, спитає. (4 бали)
3. Запиши вислови в колонку. Добери до кожного рівнозначне за значенням слово або словосполучення і теж запиши. Зразок. Крутити носом – вередувати. Намотати на вус – Ловити гав - Бити байдики – Накивати п’ятами – (5 балів)
4. Запиши слова за алфавітом. Постав наголос. Читання, одинадцять, випадок, український, черговий. (6 балів)

4 КЛАС
1. Перепиши речення. Склади й допиши ще 3-4 речення, щоб утворився текст. Добери заголовок, запиши його перед текстом. З нетерпінням я чекаю нині свята Миколая. …. (12 балів)
2. З’єднай частини речень так, щоб утворилися загадки. Утворені загадки запиши. Відгадай їх, відгадки запиши також. Зразок. Зимою чорне, улітку зелене. (Ліс). Зроду рук своїх не має, а …. На небі біліє, світить, а Малесеньке, білесеньке, а … .що схоче вкриє. узори вишиває. Не гріє.
(4 бали)
3. До кожного з поданих слів доберіть спільнокореневий іменник, прикметник і дієслово. Запишіть їх. Зразок. Сніг - сніговик, сніговий, засніжити. Зима - …, …, … . Мороз - …, …, … . Дружба - …, …, … . (4 бали)
4. Добери з довідки тлумачення кожного з висловів. Запиши вислови та їхні тлумачення парами. Зразок. Накивати п’ятами – утекти. Правити теревені – Дерти горло - На головах ходити – Розбити глека - Передати куті меду – ДОВІДКА. Перестаратись. Посваритись. Бешкетувати. Базікати. Кричати. (4 бали)
5. Запиши слова за алфавітом. Постав наголос. Завдання, документ, колесо, шофер, кропива, фартух. (6 балів)

5 КЛАС
1. Напиши лист Святому Миколаю (або Діду Морозу). Поясни йому, за що його люблять і чому чекають діти. Обсяг листа - 5-7 речень. (12 балів).
2. Перепиши прислів’я. Замість крапок упиши самостійно дібрані до виділених слів слова-антоніми. 1. Де гірка праця, там … відпочинок. 2. Праця годує, а … марнує. 3. За роботою добро ходить, а за лінощами – …. 4. Робота чорна, а грошики … . 5. Похвалити не вмію, … не смію. 6. Без початку не буде й …. 7. Казати легко, та робити … . (4 бали)
3. Добери з довідки тлумачення поданих висловів. Запиши вислови та їхні тлумачення парами. Зразок. Розв’язати язика – стати говірким. Тримати язик за зубами - Продавати зуби – Підібгати хвоста – Тонко прясти – Накрити мокрим рядном - ДОВІДКА. Знітитись. Лукавити. Вилаяти. Реготати. Мовчати. (5 балів)
4. Запиши слова за алфавітом. Постав наголос. Олень, арахіс, духмяний, кілометр, предмет, статуя, ненависть. (7 балів)
5. Перепиши. Замість крапок устав, де потрібно, пропущену літеру або апостроф. Боро..ьба, чес..ність, кр..ниця, фу..бол, тр..маєт..ся, щас..ливий, мавп..ячий, шіс..надцять, здоров..я, ро..м..якшити, рутв..яний, арф..яр, у вишен..ці, на травин..ці. (7 балів)

6 КЛАС
1. У формі оповідання розкрий зміст одного з прислів’ів (обсяг оповідання – 6-8 речень). o Хто працює, той не бідує. o Перед розумом і сила поступається. o Брехня і приятеля зробить ворогом. (12 балів)
2. Добери до фразеологізмів з довідки антонімічні. Запиши вислови парами. Зразок. Не мати клепки - мати кебету. Бити лихом об землю - Розсипати кислиці – Обливатися потом – ДОВІДКА. Шкірити зуби. Справляти посиденьки. Опустити вуха. (3 бали)
3. Добери до іншомовних слів українські відповідники. Слова запиши парами. Зразок. Каліграфія – краснопис. Інформація, дистанція, лінгвіст, компроміс, волонтер, рандеву. ДОВІДКА. Відстань, зустріч, поступка, повідомлення, мовознавець, доброволець. (6 балів)
4. Заміни, де це можливо, наведені конструкції синонімічними словосполученнями іменник+прикметник. Словосполучення запиши. Зразок. Пшениця з України – українська пшениця. Рушник із льону, малюнки сестри, форма залізничника, директор фірми, вправа з математики, пальто з вовни, лист батька, листя дерев, сподівання Григорія, зошит дочки. (10 балів)
5. Перепиши. Замість крапок устав, де потрібно, пропущену літеру або апостроф. Різдв..яний,під..язичний, вд..ячний, м..нуле, д..т..ясла, Марин..чин, учител..чин, Натал..чин, запоро..ький, турис..ський, різнотрав..я, м..реж..во, комп..ютер, куп..юра, жит..євий. (7 балів)
6. Відредагуй подані речення, запиши їх. 1. Зустрічаємося завтра без четверті десять. 2. Нарада по цьому питання розпочнеться в десять годин. 3. Я хочу до вас звернутися по приватній справі. 4. Це заняття проведене згідно плану. (4 бали)



8 КЛАС
1. Письмово прокоментуй один з висловів (обсяг висловлювання – 8-10 речень) o Любов до батьківщини починається з любові до родини. o Яка складна ця заповідь проста: «Не оскверняй неправдою вуста!» o Вдячність – найкраща квітка душі. (12 балів)
2. Склади й запиши три речення про те, як ти дістався сьогодні до місця проведення конкурсу. Використай п’ять синонімів-дієслів та три антонімічні пари (антоніми - будь-які частини мови). (6 балів)
3. Поясни лексичне значення поданих слів. Вважати – рахувати. Підписувати – передплачувати. (4 бали)
4. Утвори прикметники від поданих іменників, запиши їх. Козак, казах, француз, Запорожжя, турист, Прага, чех. (6 балів)
5. Перепиши, уписуючи замість крапок пропущені літери та розставляючи пропущені розділові знаки. Не пл..ви за течією. Вироб..вш.. тв..рді ор..єнтири що таке добро і що зло в..ростай у їхн..ому магн..тному полі аби все в тобі скр..сталізувалося. Так Вернадський п..сав згадуюч.. г..ологічні структури. Ід..ал людських стосунків такий добро і справ..дливість чесність і любов (В.Стус.) (4 бали)
6. Відредагуй подані речення, запиши їх. 1. На нараду послали зоотехніка, два агронома й одну автомашину. 2. Це фільм про бідну дівчину, яка, пройшовши через любов та інші нелюдські випробування, знайшла вірний шлях у житті. 3. Не балують споживачів і блюдами з борошна, а саме пиріжками з сиром, повидлом, варениками, салатами. (4 бали)

9 КЛАС
1. У формі роздуму продовж висловлювання (п’ятьма-шістьома реченнями), уживаючи суспільно-політичну лексику. Сповідуючи свободу слова, варто пам’ятати, що це зовсім не означає свободи ненормативної лексики, до якої, на жаль, почав активно вдаватися дехто з літераторів і кінематографістів… (12 балів)
2. Письмово поясни лексичне значення поданих слів і словосполучень. Зустрічатися – траплятися. Кидатися в очі – упадати в очі, убирати очі. (5 балів)
3. Подані іменники запиши у формі родового відмінка множини. Тонна, вілла, завдання, стаття, мадонна, обличчя, роль, мати. (4 бали) 4. Добери українські відповідники до іншомовних слів. Анестезія, індиферентний, симптом, актуальний, фальсифікація, інспірувати, еритроцити, альтиметр. (4 бали)
5. Перепиши, уставляючи замість крапок пропущені літери, знімаючи риски та розставляючи пропущені розділові знаки. Не/вдаюч..сь у розлогі теорії можн.. сказати що головне покликан..я мови творити із б..ологічної істоти людину розумну тобто гром..дянина котрий не/плаває у вакуумі а ходить по з..млі певної д..ржави. Отже всіх хто живе і діє в Україні суверен..ій має об’єднувати в суспіл..ство українська мова котру всього/на/всього треба знати. (4 бали)
6. Відредагуй тексти оголошень, запиши їх. 1.Кінотеатр «Зоря» запрошує на постійну роботу художника по рекламуванню фільмів і кіномеханіків. 2.Шановні покупці! Відвідайте наш магазин. Тут ви зможете придбати собі шкіряне, гумове та жіноче взуття. 3.Шановні жителі будинку! Очищайте ваші балкони від снігу, льоду та інших ненужних речей. 4.До уваги громадян! Косити траву і пастися біля високовольтних опор суворо заборонено. (4 бали)

10 КЛАС       
1. У формі роздуму продовж висловлювання (обсяг – 1 стор.), дотримуючи публіцистичного стилю. Хто свого часу творив імідж, скажімо, Лесі Українці чи Соломії Крушельницькій? Та ніхто. Донедавна й не було таких понять: імідж, рейтинг. Однак ці люди самі собі творили популярність можливо, і не прагнучи її. Титанічною працею творили, потужним талантом своїм. А нині? Кого беруть за взірець молоді люди? … (12 балів)
2. Склади й запиши речення з кожним із поданих слів так, щоб був розкритий відтінок значення кожного з них. Борець – поборник – ратоборець. (4 бали) 3. Випиши з речень фразеологізми. Письмово розкрий значення та вкажи походження кожного з них. 1. Вожді, пророки, славні вояки – їм не судилось канути у Лету, їх імена палають, як зірки. (М.Луків.) 2. Мого народу згублені кровини – неопалима купина калини. (М.Боровко.)
3. Мальвам розкішним вклонись біля тину. Легко тут дишеться блудному сину. (Б.Дегтярьов.) 4. Ми любимо забутих предків тіні, та вколо нас – нащадки молоді. (М.Рильський.) (4 бали)
4. Перепиши, на місці крапок устав дібрані до виділених слів антоніми. Життя складається з контрастів. Є урвища і є мости. Шанс дарувати й шанс - …. Є світло й … . Я і ти. Є джерело, і є … . Є зло й … . І пекло, й … . Є «так» і «…». Є «за» і «…». Прощення й … – Вибирай. Л.Бенедишин. (3 бали)
5. Запиши подані слова, знявши риски. Будь/у/кого, екс/чемпіон, все/таки, все/ж/таки, таки/все, ні/на/чому, аби/хто, аби/коли, ні/який, ні/з/ким, з/по/між, із/за, не/мов/би/то, стільки/то, навряд/чи, тому/що, іди/ж/бо. (3 бали)
6. Запиши слова в потрібний рядок. Аварія, бажати, бараболя, вакуум, візуальний, ганьба, гордота, дружба, індикатор, камінь, ланіти, латентний, лляний, пательня, пахан, питний, приналежність, ралі, ретельний, співпадати, шуйця. Архаїзми: … Діалектизми: … Терміни: … Загальновживана лексика: … Жаргонні слова: … Росіянізми: … (6 балів)

11 КЛАС
1. Склади й запиши роздум (обсяг – 1, 5 стор.), епіграфом до якого можна було б узяти один із висловів: o Поезія – музика душі (Вольтер) o Визнавши свою слабкість, людина стає сильнішою (Оноре де Бальзак). o Не убивай в сьогодні вчора: там зріє завтра на політ (Т.Севернюк) (12 балів)
2. Перепиши, виділені іншомовні слова замінивши на українські відповідники (слова або словосполучення). Масове відчуження людей від співу як такого свідчить про деградацію людської природи та моральне банкрутство людини, серце якої роз’їдає духовна корозія. Так само в сфері фізичної культури, коли недостатня рухливість призводить до пекучих проблем зі здоров’ям. Хто поверне нам пісні – інструкції до користування людськими цінностями? (4 бали)
3. Пригадай і запиши 3-4 фразеологізмів, що складаються всуціль з ужитих без перекладу іншомовних слів. Розкрий значення цих фразеологізмів Зразок. Шерше ля фам – шукайте жінку. (3 бали)
4. Визнач, синонімами яких оцінних слів стали подані власні імена. Запиши слова парами. Зразок. Лазар – жебрак. Прометей, Аполлон, Амазонка, Соломон, Ірод; Іуда, Дон Кіхот, Плюшкін, Пінкертон. (4 бали)
5. Склади й запиши речення з кожним із поданих слів так, щоб був розкритий відтінок значення кожного з них. Бачити – видіти – лицезріти. (3 бали)
6. Запиши подані слова, знявши риски. Пліч/о/пліч, з/дня/на/день, всього/на/всього, до/речі, не/до/вподоби, не/сьогодні/завтра, на/добра/ніч, будь/ласка, до/побачення, до/загину, с/покон/віків, на/самоті, по/праву/руч, раз/у/раз, кінець/кінцем. (3 бали)


Завдання ІІ етапу Міжнародного конкурсу з української мови ім. П.Яцика

3 клас
1. Напиши твір-розповідь за поданим початком і кінцівкою.
Настали перші приморозки. Річка вкрилася кригою.
З того часу школярі добре запам’ятали, що на кризі треба бути обережним.
12 балів
2. Запиши слова в алфавітному порядку, вставляючи пропущені букви.
Д…путат, гор…зонт, ап…тит, к…піти, велос…пед, во…зал, д…ц…метр, б…нзин, ас…альт, гр….міти, вогн…ще, д…ректор, ап…льсин, в…блюд, ап…тит.
5 балів
3. Познач правильну відповідь на запитання: Які слова зігрівають людське серце? З обраним словосполученням склади і запиши речення. Встанови у ньому зв’язок слів за допомогою запитань.
а) гарячі слова;
б) злі слова;
в) улесливі слова;
г) добрі слова.
5 балів
4. Познач рядок, у якому всі прикметники мають однакову будову:
а) лісовий, шкільний, класна;
б) премилий, підводний, прибережний;
в) заводський, робочий, машинний.
5 балів
5. Запиши 2-3 речення про те, як ти дотримуєшся правил дорожнього руху.
8 балів
Максимальна кількість балів – 35.
4 клас
1. Напиши твір-опис за поданим початком.
Розбуджена першим промінням сонця цікава суничка несміливо виглянула з-під зеленого листка і завмерла від здивування. Яка краса!
12 балів
2. Познач рядки, у яких дієслова вжиті в переносному значенні. Склади з ними речення і запиши. В одному з речень встанови зв’язок слів за допомогою запитань.
а) хмари плачуть;
б) люди сплять;
в) земля спить;
г) зима прилетіла;
д) плаче дитина;
е) птах прилетів.
5 балів
3. Випиши фразеологізми. Поясни їх значення, дібравши слова-синоніми.
Викинути з голови; як мокре горить; пробігти очима; викинути сміття; пробігти дорогою; як кіт наплакав; клювати носом; на край світу; клювати зерно; пасти задніх; похнюпити носа.
8 балів
4. Запиши подані іменники в орудному відмінку однини. Склади і запиши з ними два речення.
Плащ, задача, олівець, вежа, радість, медаль, гараж, ноша, любов, калач.
5 балів
5. Відредагуй текст, поділи його на речення. Розстав розділові знаки.
Руда білка швидко стрибнула зялинки на сніг і лехко полинула по білій галявині ось білка завмерла перед пиньком, роздивилась побоках вона добігла досамої бирези, неквапно здерлась угору постовбуру звірятко перескочило на інше дериво лісова красуня сховалась удуплі там унеї сховані. 5 балів
Максимальна кількість балів – 35.

5 клас

І. Напишіть оповідання за поданим початком (0,5 – 1 стор).
Телеграма осені
Упав жовтий листок на зелену траву. Золоту цяточку далеко на ній видно. Вийшов їжак на прогулянку. Ішов, не поспішав. Побачив жовтий листок, підійшов до нього, подивився, перевернув на другий бік, прочитав щось, занепокоївся й побіг кудись.
Білка безтурботно стрибала з гілки на гілку. Раптом вона побачила листок, стрибнула на землю, роздивилась його й теж занепокоїлася.
12 б.
ІІ. Замініть подані вислови одним словом-іменником, запишіть їх.
Нагорода переможцеві в якому-небудь змаганні – … .
Гуркіт і тріск, що супроводять електричні розряди в атмосфері – … .
Збірник таблиць, малюнків, креслень – … .
Льодова гора, що плаває в океані – … .
Певний режим харчування – … .
Відступ у першому рядку тексту – … .
6 б.
ІІІ. П’ятикласники одержали завдання дібрати із розрізнено записаних слів пари фразеологізмів-синонімів. Ось як виконав завдання, дуже поспішаючи, Петрик.
Взяти п’яти в руки – ногами накивати; задерти губи – надувати носа; замилювати пальці – дивитися крізь очі; крокодилова душа – заячі сльози; теревені бити – байдики правити; придушити муху – зробити комара зі слона.
Виконайте завдання, виправивши помилки хлопчика.
6 б.
ІV. Запишіть словосполучення, уживши слова в дужках у необхідному відмінку.
Навчатися (математика), дякувати (батьки), завдавати (біль), потребувати (допомога), наслідувати (дорослі), вибачити (син), завдавати (збитки), зазнати (втрати), попереджати (небезпека), відповідати (українська мова), прагнути (перемога), доглядати (хворий).
6 б.
V. Відредагуйте текст і запишіть його.
Був травень, зате все навкруги було травневе, навіть Місяць, коли сяяв над садом. У саду розквітли яблуні. У саду сто яблунь потонули в пишних рожевих квітах, а слухали солов’їний спів. Кожна яблуня хотіла бути найгарнішою, щоб соловейко саме на ній і для неї співав місячну пісню.
5 б.
6 клас
І. Складіть казку, продовживши розпочату розмову Іменника з Прикметником.
– І чого ти змінюєшся за родами, Прикметнику? – запитав Іменник. – Я, наприклад, як уже належу до чоловічого роду, то цей рід постійно при мені.
– А чи думав ти, Іменнику, перед тим як мене запитати, чому сам змінюєшся за відмінками й числами? – спитав у відповідь Прикметник.
12 б.
ІІ. Запишіть іменники у формі кличного відмінка.
1. Катерин.. 1. Марі.. 1. Богдан.. 1. Артем..
2. Катр.. 2. Марійк.. 2. Богданчик.. 2. Артемк..
3. Кат.. 3. Марус.. 3. Богдас.. 3. Артемц..
6 б.
ІІІ. Відновіть первісну форму фразеологізмів, виправивши допущені помилки.
Прокрустова перемога, сади Аріадни, Сізіфів кінь, Авгієва арфа, Піррів страх, нитка Тантала, муки Семіраміди, троянський бик.
4 б.
ІV. Випишіть у три колонки слова, що починаються:
на сонорний на дзвінкий на глухий

Жасмин, трубач, серце, яструб, ледве-ледве, кипарис, джерельце, грім, віз, фонтан, дзеркало, насип, число, ювелір, пейзаж, їзда, багаж, черевики, матрац, двигун, щит, радощі, шуміти, згадка.
6 б.
V. Запишіть речення, замінивши недоречно вжиті слова. Зробіть звуковий запис виділеного слова.
1. Сергій сьогодні інкогніто серед нас. 2. Тато всі вихідні займався реставрацією даху. 3. Коли наша команда перемогла, я увесь вечір тріумфував. 4. Вона ще вчора записалася на візит до лікаря. 5. У магазині представлено широкий діапазон продуктів харчування. 6. Песик миттю з’їв свою дозу пирога.
8 б.
7 клас
І. Напишіть твір-розповідь за поданим початком і кінцівкою. Доберіть до нього заголовок (0,5 – 1 стор.).
Дрімучим лісом ішли дідусь і хлопчик. Було жарко, хотілося пити.
Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися, напилися.
Дідусь сказав:
– Спасибі тобі, струмочку.
Хлопчик усміхнувся.
– Чого ти усміхаєшся, хлопче? – запитав дідусь.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Хлопчик замислився. Він ще ніколи не думав над цією істиною.
12 б.
ІІ. Із поданих іменників випишіть ті, що належать до чоловічого роду.
Тюль, толь, Капрі (острів), насип, ваніль, какаду, продаж, путь, міль, шампунь, туш (урочисте вітання), Сибір, турне, маестро.
5 б.
ІІІ. Підберіть із довідки до запропонованих фразеологізмів антонімічні, поясніть їх значення.
Як у воду опущений, повісити носа, розпустити язика, нога за ногу, грати першу скрипку, як кіт наплакав.
Довідка. Пасти задніх, ходити гоголем, тримати язика за зубами, хоч греблю гати, держати хвіст бубликом, з усіх ніг.
6 б.
ІV. Поставте наголоси у словах, запишіть їх.
Вигадка, видання, вимова, горошинка, дочка, живопис, завдання, заняття, мережа, навчання, ненавидіти, обіцянка.
6 б.
V. Відредагуйте текст, запишіть його, виправивши помилки. У виділеному реченні позначте граматичну основу.
На столі було багато інших іграшок, а найбільше упадав в око чудовий палац з картону.
Крізь маленькі вікна можна було заглянути усередину палацу і побачити зал. Маленькі дирева перед палацом оточували дзеркальце, що було ніби справжнє прозоре озеро. На озирі плавали лебиді і милувалися своїм відображенням в ньому.
8 б.
8 клас
І. Напишіть твір-мініатюру, використавши в його змісті нижче зазначений уривок. Придумайте заголовок до твору.
Поступово в золото та багрянець одягається все дерево-чагарникове багатство. Яка чудова, неперевершена гра різноманітних відтінків жовто-червоних кольорів! А в кришталево-прозорому синьому небі вже курличуть журавлі. Природа на прощальний банкет одягає ошатне вбрання. Недаремно поет назвав цю пору «очей зачарування».
12 б.
ІІ. Із поданих пар слів виберіть правильне написання прислівників і запишіть.
Над вечір – надвечір, потретє – по-третє, будьде – будь-де, рік у рік – рік-у-рік, устократ – у стократ, на видноті – навидноті, більш-менш – більш менш, у п’ятьох – уп’ятьох, нарізно – на різно, по-німецьки – по німецьки, вцілому – в цілому, з ранку – зранку.
6 б.
ІІІ. Запишіть фразеологізми, вписавши замість крапок потрібне слово. За якою морфологічною ознакою об’єднані всі вставлені слова. Поясніть значення чотирьох фразеологізмів (за вашим вибором).
1. … без палички. 2. … баб пошептало. 3. До … поту. 4. … п’ятниць на тиждень. 5. … мішків гречаної вовни. 6. Кований на всі … ноги. 7. На всі … сторони. 8. На … фронти. 9. … чоботи – пара. 10. … слів не зв’яже.
8 б.
ІV. Заповніть таблицю поданими нижче словами, вставляючи замість крапок потрібну букву.
Пре- При- Прі-
Пр..в’язати, пр..злий, пр..дорогий, пр..ваблювати, пр..хитрий, пр..чистий, пр..бічниця, пр..битий, пр..мудрий, пр..звисько, пр..плести, пр..стол, пр..рва, пр..сумний, пр..зирство, пр..скромний, пр..пиняти, пр..звище.
6 б.
V. Відредагуйте речення і запишіть їх у правильному варіанті. У реченнях виділіть граматичну основу.
Попереду за річкою танули ліси, що тягнуться звідси і вгору понад Ворсклою і вниз до Дніпра. Розсипчастий пісок берега зав'юнився під ногами річки, що схованої в берегах, ще не видно було, але річка вже відчувалася по свіжості й прохолоді, яку потягло від неї. Але, наближаючись, перетворився з голубого в зелений, його соковиті хащі по той бік річки прокинувшися повнилися пташиним гомінням.
6 б.
9 клас
І. Напишіть твір-роздум, дотримуючись вимог до текстів даного типу (сформулюйте тезу, аргументи, висновок), за темою:
«Праця людини – окраса і слава,
Праця людини – безсмертя її» (В. Симоненко).
12 б.
ІІ. До поданих іменників доберіть прикметники, узгодивши їх у правильній граматичній формі роду.
Таксі, метро, Сочі, Дніпро, кіно, аташе, біль, Сибір, насип, ступінь, тюль, дріб, бязь, мадам, нежить.
З двома словами (на вибір) складіть одне речення.
6 б.
ІІІ. Випишіть іншомовні слова, які називають:
1) музичні терміни;
2) економічні терміни.
Стакато, домкрат, алегро, грейдер, форте, адажіо, сейф, баланс, лібрето, кантата, дебет, лізинг.
6 б.
ІV. Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки. Виконайте синтаксичний розбір даного речення.
Пошарпані грозами подзьобані осколками снарядів думають свою безконечну думу почорнілі цегляні стіни лупиться під палаючим сонцем старенький вимитий дощами дах задумливо шепочуть над школою статні осокори.
8 б.

V. Відредагуйте словосполучення, запишіть їх у правильному варіанті.
Моя автобіографія, благополуччя населення, будування незалежної держави, використання коштів, ставити у вину, святкова відкритка, зацвіли георгіни, по нинішній день, дозировка ліків, високі дома, обмін думок, не мати часу для думок, Євшан-зілля, написати жалобу, здача іспитів, змістом своїм нагадувала, виховання відіграє помітне значення, учителі підтримали ідею школярів.
6 б.
10 клас
І. Напишіть твір-роздум, дотримуючись вимог до текстів даного типу (сформулюйте тезу, аргументи, висновок), за темою:
«Якби море було чорнилом, то швидше висохло б море, ніж слова» (східний афоризм).
12 б.
ІІ. Запишіть числа словами і поясніть їх правопис. Складіть два речення з будь-якими з цих числівників.
1671, 2385, 3496, 4218, 5587, 6677, 7764, 8951, 9782, 10344.
6б.
ІІІ. Доберіть до кожного слова іншомовного походження український відповідник.
Колізія, дебати, манкурт, інцидент, імпічмент, критерії, інфляція, кемпінг, тост, шеф, дефект, апатія.
6 б.
ІV. У реченні розставте розділові знаки і дайте йому синтаксичну характеристику.
Заходимо в ліс як у храм
Де стовбури ніби колони
Підносять назустріч вітрам
Свої позолочені крони
Де ще не почавсь листопад
І скрізь по-святковому чисто (В.Скомаровський).
8 б.
V. Відредагуйте словосполучення, запишіть їх у правильному варіанті.

Розказав про цю історію, під час канікулів, візитна карточка, нова качеля, в кінці весни, смачна клубніка, учні змайстрували кормушку, Києво-Печерська Лавра, листки з книжок, у листопаді місяці було, на літру води, кусати собі локті, ремонт мебелі, з метою доведення, ліки пити місяць, стала в нагоді, бере своє начало, облік нашого сучасника.
6 б.
11 клас
І. Напишіть твір-роздум, доводячи або спростовуючи тезу: «Тільки той досягає мети, хто іде, Тільки той, хто горить, не згасає…» (О.Олесь). Дотримуйтесь структури роздуму (сформулюйте тезу, аргументи, висновок). Доберіть заголовок до свого твору.
12 б.
ІІ. З поданих слів виберіть ті, які написані з помилками, виправте їх, записавши слова правильно, і поясніть біля кожного з них свій вибір за правилом.
Кілька мільйонний, п’ятиквартирний, лісо-степовий, червоногарячий, арфяр, свято, моркв’яний, вузькодіалектний, глухонімий, 25-річний, червоно-грудий, теплообмін, східнослов’янський, неньчин, котрий-будь.
6 б.
ІІІ. До поданих стійких сполук слів доберіть по два синоніми-фразеологізми.
На заячий скік - ……………….
Одного поля ягода - …………..
Хоч з лиця воду пий - ………...
Як стріла - ……………………..
Милити шию - ………………...
Мозолити руки - ……………...
Замилювати очі - ……………..
Хоч греблю гати - ……………
З двома фразеологізмами (на вибір) складіть речення.
6 б.
VІ. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Знайдіть усі вивчені орфограми та поясніть їх.
Тихий світ місяця заграв на верхах дубів ще вкритих листом на котрому масами задержався вгорі пухкий сніг а далі розлився по лісі по ярах по долинах облив кожне дерево кожну гілку на сучках на розложистому гіллі неначе хто наложив прозорої вати (І. Нечуй-Левицький).

8 б.
V. Відредагуйте словосполучення, запишіть їх.
Написати об’яву, навколишнє оточення, зайняли очередь, пам’ятник Шевченка, педагог з української мови, великий перерив, одержав письмо, підведення підсумків, повістка дня, цінний подарок, покупка товару, приємна посмішка, заповнити пробіли в знаннях, продовження буде, він був високого росту, негідні поступки, мені видається, розвити думку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий