Тема 7. „Як вибрати професію”


     Якщо ти з дитинства мріяв стати лікарем або космонавтом, і дотепер   не сумніваєшся в правильності свого вибору - у тебе немає проблем. Що б не говорили мама й бабуся, ти із завзятістю фанатика читаєш підручники з хімії або біології, чи відвідуєш гурток "юний фізик" і добре уявляєш собі, що будеш робити після закінчення школи.
    Якщо це так, то ти - щасливчик. Тому що багато  учнів зовсім не уявляють собі, "ким бути" і куди вступати ,коли продзвенить довгоочікуваний останній шкільний дзвінок.
    Добре, коли проблема вибору професії тривожить - це означає твою соціальну й психологічну зрілість. Гірше, якщо тобі однаково : мама за ручку відведе в юридичний інститут (тому що тобі "як би подобається" історія), а потім виявиться, що ти терпіти не можеш перебирати нудотні папірці й спілкуватися з людьми.
    Труднощі професійного самовизначення виникають ,звичайно, у двох категорій учнів. Перші -  поки не знайшли в цьому житті нічого цікавого. Такі школярі можуть добре вчитися, але вони нічим не захоплюються, життя їх досить нудне або просто монотонне. От і не можуть визначитися, чим хотілося б займатися - тому що з того, що оточує їх у світі, ніщо не приваблює особливо. Та й із чого вибирати? Як правило, вони не знають, ким працює їх батько, хто такий іхтіолог - і взагалі мало орієнтуються у світі професій.
     Друга категорія учнів - дуже активна і в навчанні, і в різних інших формах життя. Їм цікаво все , вони відвідують одночасно три  гуртки, п'ять факультативів і десять спортивних секцій. Більш того, у них все виходить. Як говориться, якщо людина талановита - вона талановита у всьому.

   За що не візьметься ця людина - у всьому домагається успіху. Однак, вона теж не може визначити, що подобається їй більше, із чим вона  хотіла б пов'язати своє життя. Як же розібратися в собі? Психологи вважають, що при виборі професії дуже важлива відповідність між психологічними особливостями людини та відповідними характеристиками  професії. Професія повинна бути ЦІКАВА. Якщо тобі подобаються тварини, рослини, то тобі буде цікаво у своїй професійній діяльності працювати з об'єктами живої природи. Якщо ти любиш техніку - інтерес до неї буде підтримувати тебе в діяльності інженера-конструктора або теоретика.
    Будь-яка професія вимагає, щоб у людини були присутні так звані "професійно важливі якості" - наприклад, коректору важлива увага, художнику - образне мислення й т.д. Тому, обираючи певну професію, важливо усвідомити,  чи  є в тебе ЗДІБНОСТІ, що відповідають професійно важливим якостям. У ситуації сумніву вибирай ту професію, в якій твої здібності будуть максимально реалізовані, у цій діяльності ти досягнеш найбільшого успіху.
     Нарешті, тип реалізованої професійної діяльності повинен збігатися із твоїм ОСОБИСТІСНИМ, характерологічним типом. Скажемо, якщо ти товариський - тобі більше підійдуть професії, пов'язані із численними контактами, а якщо емоційно нестійкий - не зможеш виконувати рутинні види діяльності, що вимагають концентрації протягом  тривалого часу.
 -     Що впливає на вибір професії
 -      Які фактори обумовлюють вибір людиною тієї або іншої професії? На практиці виявляється, що схильності враховуються в останню чергу, а от думка батьків впливає  .

8 факторів вибору професії /За Е.А. Климовим/:

1. Позиція старших членів родини
Є старші, які несуть пряму відповідальність за те, як складається твоє життя. Ця турбота поширюється й на питання про твою майбутню професію.

2. Позиція товаришів, подруг.
Дружні зв'язки у твоєму віці вже дуже міцні й можуть сильно впливати на вибір професії. Можна дати лише загальну  пораду: правильним буде рішення, що відповідає твоїм інтересам і збігається з інтересами суспільства, у якому ти живеш.

3. Позиція вчителів, шкільних педагогів
Спостерігаючи за поводженням, навчальною та позашкільною активністю учнів, досвідчений педагог знає багато такого про тебе, що приховано від непрофесійних очей і навіть від тебе.

4. Особисті професійні плани
Під планом у цьому випадку маються на увазі твої подання про етапи освоєння професії.

5.    Здібності.
Про своєрідність своїх  здібностей треба судити не тільки по успіхах у навчанні, але й по досягненнях у найрізноманітніших  видах діяльності.

6. Рівень домагань на суспільне визнання.
Плануючи свій трудовий шлях, дуже важливо подбати про реалістичність своїх домагань.


7. Інформованість.
Важливо подбати про те, щоб   відомості, які ти здобуваєш про ту або іншу професію, не виявилися перекрученими, неповними, однобічними.

8. Схильності.
Схильності проявляються в улюблених заняттях, на які витрачається більша частина вільного часу. Це - інтереси, підкріплені певними здібностями

     Отже, для того, щоб вибрати професію, необхідно насамперед  пізнати себе. Ти напевно часто задаєш собі питання: "Який я?", "Хто я в цьому світі?", "Навіщо я живу?". Допомогти краще пізнати себе й частково відповісти на ці питання (повністю ти на них не відповіси ніколи) допоможе нехитра вправа: подивися на себе очами іншої людини, конкретної людини, яку ти добре знаєш - скажемо, друга або сусіда по парті, мами або коханої дівчини. Спробуй пояснити свої вчинки так, як це зробила б інша людина - не знаючи щирих мотивів. Ти зрозумієш, яким тебе бачать інші люди, але, з іншого боку, позбудешся  суб'єктивізму, адже у своєму оці, як відомо, не видно і колоди.
     Твій характер поки тільки формується, тому не треба наклеювати собі ж ярлик і відмовлятися від професії артиста тільки тому, що ти , нібито, "соро”язливий". Борися, працюй над собою, пізнавай себе, і пам”ятай, що психічні властивості людини (будь- то здібності, інтереси або риси характеру) - винятково гнучкі, що змінюють якості. Відомо чимало випадків, коли людині, що не має здібностей до музики, але жагуче бажаючій нею займатися, вдавалося розвити музичний слух. Головне - інтерес;

     Запам'ятай: здібності формуються в діяльності. Звикай працювати, трудитися. На одних здібностях  далеко не виїдеш. З іншого боку, інтерес - річ теж не зовсім стійка. Безліч учнів думають, що люблять якийсь навчальний предмет, а насправді   їм дуже подобається вчитель. Крім того, важко зрозуміти,  чи сподобається тобі психологія або та ж економіка - адже в школі  ти не вивчав нічого подібного. Для того, щоб не помилитися, треба розширювати свій  світогляд стосовно   світу професій.
Задавай дорослим людям питання про їх професійну діяльність - як правило, люди із задоволенням розповідають про свою дійсну роботу й про студентські роки. Тоді ти зможеш усвідомлено вирішити,  чи цікава тобі дана область, або все, що ти знаєш про спеціальність, на яку подаєш документи .
     Отже, розібравшись у своїх здібностях, інтересах та особистісних рисах, ти приступаєш до вибору вже не професії - а ВУЗу або факультету. З'ясуй, які спеціальності та спеціалізації відповідають   виду діяльності, що цікавить тебе. Це не завжди однозначна відповідність (наприклад, щоб ремонтувати комп'ютери, потрібно одержати спеціальність "радіоелектроніка"). Ухвалення рішення повинно ґрунтуватися на багатьох факторах вже не психологічного характеру: репутація ВУЗу й конкурс, думка друзів, батьків, вартість навчання. Не полінуйся й випиши на окремому листочку паперу плюси й мінуси кожного з варіантів. Проаналізуй дані разом із друзями й родичами. І завжди пам”ятай: остаточний вибір тільки за тобою, тому що вибираючи професію, ти вибираєш долю. Професія повинна приносити задоволення (позитивні емоції для тебе) і забезпечувати максимальну реалізацію твоїх можливостей (користь суспільству).

      - Що ж таке професія?

1.      Це професійне співтовариство. Професією об'єднані всі люди, зайняті даним видом праці. Люди однієї професії мають подібні інтереси, знання, навички, спосіб життя.
2.      Інший зміст слова "професія" - "система знань, умінь і навичок, які властиві певній людині". Говорять: "Він опанував професією", "У нього є професія".
3.      Професією також називають різновид діяльності (те ж, що й робота).
4.      Нарешті, професією можна назвати необхідну для суспільства й обмежену область додатка фізичних і духовних сил людини, що дає йому можливість існування й розвитку.
     Є ще поняття "спеціальність". За значенням воно близьке до поняття "професія" і відповідає різновидам областей праці в межах професій. Наприклад, ти не зустрінеш "вчителя взагалі". Це буде або вчитель математики, фізики, літератури . Те ж саме можна сказати й про інші професії: лікар - педіатр, хірург, стоматолог ... , юрист -  прокурор, адвокат  ... слюсар - з аварійно-відбудовних робіт, інструментальник, слюсар- механік ... і т.д. Спеціальності  -професії, затверджені Міністерством. Праці України.

       При виборі ВУЗу або коледжу ти зустрінешся з термінами "напрямок і спеціальність  освіти". Списки ,затверджені Міністерством  освіти, напрямків освіти та спеціальностей опубліковані в класифікаторах  спеціальностей.        Спеціальність - сукупність знань,  умінь і навичок випускника, придбаних у процесі навчання за основними професійними освітніми програмами й даючих можливість одержати певний вид професійної діяльності в відповідності до кваліфікації.
       На відміну від спеціальностей вищої освіти, напрямок освіти забезпечує фахівцеві більш широку область професійної діяльності. Ви можете зустріти також терміни "група спеціальностей", а також "область знань" - прийняту диференціацію наук на: природні, гуманітарні, технічні, сільськогосподарські, освітні науки (використовується для класифікації об'єктів тільки у вищій освіті).
       Кваліфікація за напрямкуом або спеціальностю вищої професійної освіти - рівень навченості, підготовленості до виконання певного виду професійної діяльності за отриманим напрямком або спеціальністю.. Кваліфікація надалі  визначає мінімальну зарплату (якщо Ви збираєтеся працювати за спеціальністю, та ще й у державній установі).
Спеціалізація - це конкретизована сукупність знань, умінь і навичок, орієнтованих на застосування в локалізованій області професійної діяльності людини в рамках зазначеної спеціальності.
       Світ професій мінливий. Люди створюють нові професії, поєднують, роз'єднують або усувають старі. Класифікатор реагує на  їх виникнення, але із запізненням. Так, спеціальності "маркетинг, менеджмент" у класифікаторі спеціальностей за освітою присутні, а от "логістиків, спеціалістів банківської справи, веб-дизайну" немає. Установи освіти можуть створити СПЕЦІАЛІЗАЦІЮ, орієнтуючись не тільки на класифікатор. "Індустріальна психологія", "Міжнародна журналістика", "Фінансовий аналіз і дослідження операцій" - це назви спеціалізацій, які вказуються в дипломі про вищу освіту й дозволяють роботодавцеві судити про те, у якій конкретній області здобувач має великі пізнання. При цьому спеціальності, що вказують у дипломі , записуються просто "психологія", "журналістика", "економіка". Що стосується назв професій (не спеціальностей), часто ми зіштовхуємося із застарілими формулюваннями ("агент у справах продажу" замість дистриб'ютор) або навіть відсутністю термінів для вказівки професії,яка  з'явилася  нещодавно ("редактор Інтернет-видання"). На щастя, тверда тарифна сітка реально функціонує тільки в державних установах, комерційні ж організації ставляться до нестикувань між освітою, професією й посадою більш лояльно.


     До речі, посада - це сукупність покладених на Вас трудових завдань(функцій, обов'язків), а трудовий пост містить у собі все – і мету, і засіб, і умови праці - все, що характеризує конкретну посаду в конкретній організації. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий