Тема 4. „Схильності та інтереси у виборі професії”


Мета: визначення інтересів учнів.

Форма: психологічний практикум.

Учасники: учні, класний керівник або психолог.

Матеріали: опитувальник, бланки для заповнення, ручки, олівці.


      Варіант вступного слова класного керівника.

      Для правильного вибору професії необхідно уявити собі ті вимоги, які вона пред'являє до людини, а також знати свої індивідуально-психологічні особливості, щоб співвіднести їх із цими вимогами.
      Значення інтересів у житті людини велике: вони спонукають опановувати знаннями, розширювати  світогляд, допомагають переборювати перешкоди.   Інтереси  розрізняються за змістом (музичні, технічні), широтою (різнобічні або вузькі, спрямовані тільки на один предмет або одну його сторону), глибинні (глибокі або поверхневі), за тривалістю (стійкі або нестійкі). Інтереси можуть переходити в здібності - прагнення займатися певною діяльністю. Між інтересом і нахилом багато спільного ,але є й розбіжності
.-  Як ви думаєте, які?
Інтереси виражаються формулою "хочу, а нахили - "хочу робити".
     Учням пропонується виконати тест, за допомогою якого вони зможуть виявити свої інтереси та визначити ступінь їх стійкості.
Для цього всім видають бланки відповідей та опитувальники (карта інтересів А.Е.Голомштока), дається інструкція:
      - У вас є можливість продовжити навчання або влаштуватися на цікаву роботу. Для того щоб допомогти вам вибрати професію, пропонуємо перелік питань. Подумайте перед тим, як відповісти на кожне питання, намагайтеся дати якомога більш точну відповідь. Якщо ви не раз переконувалися, що дуже любите або вам дуже подобається те, про що ми вас запитуємо, то в аркуші відповідей під тим же номером, що й номер питання, поставте два плюси, якщо не знаєте, сумніваєтеся - нуль; якщо не подобається - два мінуси.
Відповідайте на кожен пункт, не пропускаючи жодного .


Опитувальник "Карта інтересів

 - Чи любите Ви ( чи подобається Вам, хотіли б Ви):

1. Читати книги "Цікава фізика " або "Цікава математика".
2. Читати про відкриття в хімії.
3  Збирати пристрої электрорадіоприборів.
4. Читати технічні журнали ("Техніка - молоді ", "Юний технік ", "Моделіст-конструктор").
5. Дізнаватися про життя людей у різних країнах, про державний устрій цих країн.
6. Знайомитися з життям рослин і тварин.
7. Читати класичну художню літературу.
8. Обговорювати поточні політичні події в країні й за кордоном
9. Читати книги про шкільне життя.
10. Знайомитися з роботою лікарів.
11. Піклуватися про затишок у будинку, в класі, в школі.
12. Відвідувати театри, музеї, художні виставки.
13. Читати книги про війни.
14. Читати науково-популярну літературу про фізичні (математичні) відкриття.
15. Виконувати домашні завдання з хімії.
16. Ремонтувати побутові электрорадіоприбори.
17. Відвідувати технічні виставки або слухати (дивитися) передачі про новинки техніки.
18. Ходити в походи по рідному краю з метою його вивчення.
19. Вивчати біологію, ботаніку, зоологію.
20. Читати літературно-критичні статті.
21. Брати участь у суспільних заходах.
22. Давати пояснення товаришам, як виконувати навчальне завдання, якщо вони самі не можуть його зробити.
23. Читати про те, як люди навчилися боротися із хворобами.
24. Шити, вишивати, готувати їжу.
25. Читати про мистецтво.
26. Знайомитися з військовою технікою.
27. Проводити досліди з фізики.
28. Проводити досліди з хімії.
29. Читати статті в науково-популярних журналах.
30. Збирати й ремонтувати машини, наприклад, велосипеди.
31. Збирати колекції мінералів.
32. Працювати в саду, на городі.
33. Письмово викладати свої спостереження.
34. Читати книги з історії.
35. Читати, розповідати дітям казки, грати з ними.
36. Доглядати за хворим, стежити за правильним прийомом ліків.
37. Допомагати по господарству в будинку.
38. Займатися в якому-небудь гуртку художньої самодіяльності.
39. Брати участь у військових іграх, походах.
40. Займатися в математичному (фізичному)гуртку.
41. Готувати розчини на лабораторних роботах по хімії.
42. Збирати радіоприймачі.
43. Моделювати, наприклад, виготовляти моделі планерів.
44. Брати участь у географічних або геологічних екскурсіях.
45. Спостерігати за живою природою.
46. Вивчати іноземну мову.
47. Виступати з доповідями на історичні теми.
48. Виконувати роботу організатора масових заходів.
49. Доглядати за дітьми.
50. Робити різні покупки.
51. Розмовляти з товаришами з питань мистецтва.
52. Займатися в спортивних секціях.
53. Брати участь у фізичних (математичних) олімпіадах.
54. Вирішувати завдання з хімії.
55. Виконувати роботи з вимірювальними приладами.
56. Виконувати роботи з механіки із простими розрахунками.
57. Знайомитися з географічними, геологічними картами.
58. Проводити дослідницьку роботу з біології.
59. Обговорювати з товаришами прочитані книги.
60. Вивчати політичний лад у різних країнах.
61. Обговорювати питання виховання.
62. Знайомитися з тим, як працює організм людини
63. Переконувати людей у чому-небудь.
64. Знайомитися з історією мистецтва.
65. Бути організатором у походах та іграх.
66. Виконувати математичні дії за формулами.
67. Знаходити хімічні явища в природі.
68. Розбиратися в радіосхемах.
69. Виконувати креслення.
70. Складати карту місцевості.
71. Доглядати за тваринами.
72. Виступати з доповідями з питань літератури.
73. Знайомитися з історією культури.
74. Давати пояснення молодшим школярам.
75. Вивчати причини виникнення різних хвороб.
76. Знайомитися, спілкуватися з різними людьми.
77. Брати участь в оглядах художньої самодіяльності.
78. Дотримуватися режиму (розпорядку  дня).

Ключ до методики

Стовпці аркуша відповідей відповідають наступним професійним інтересам:

1. МАТЕМАТИКА
2. ХІМІЯ
3. ЭЛЕКТРОРАДіОТЕХНіКА
4. ТЕХНІКА
5. ГЕОЛОГІЯ Й ГЕОГРАФІЯ
6. БІОЛОГІЯ Й СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО
7. ФІЛОЛОГІЯ Й ЖУРНАЛІСТИКА
8. ІСТОРІЯ Й СУСПІЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ
9. ПЕДАГОГІКА Й ВИХОВНА РОБОТА
10. МЕДИЦИНА Й ЛІКАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ
11. ПРАЦЯ Й СФЕРА ОБСЛУГОВУВАННЯ
12. МИСТЕЦТВО
13. ВІЙСЬКОВА СПРАВА
                                                                                                                                                               
Поради,  як управляти своїми інтересами та нахилами:

1. Перешкода, яку людина повинна перебороти для досягнення своєї мети, повинна бути переборною.
2. Намагайтеся уявити та внутрішньо настроїтися на цікаву роботу, навіть якщо вона такою не є, тобто змініть установку.
3. Однієї установки мало. Треба прикласти чимало старання та виконати роботу більш ретельно, ніж завжди.
4. Скільки ж часу потрібно, щоб сформувався стійкий інтерес? Єдиної думки на цей рахунок немає. Однак більшість психологів вважають, що не менш трьох тижнів.

5. Інтереси та нахили проявляються й формуються тільки в діяльності, яка пов'язана з ними. Тому треба не чекати, коли виникне інтерес, а активніше включатися в різноманітну діяльність. Саме таке поводження дозволить вам виявити й сформувати інтереси та нахили.

Комментариев нет:

Отправить комментарий