Тема 3. „Професійний кліринг”


Мета: ознайомлення учнів з основними поняттями, які використовуються в психології праці, та їх значенням для професійного розвитку особистості.
Форма: бесіда.
Учасники: учні класу, класний керівник або психолог.

     Слово ведучого.
      Багато років ми повторювали, що кожна праця в нас у пошані, але для власних дітей батьки обмежували коло професій з урахуванням віянь часу, моди, майбутніх перспектив. Міняється епоха, вона диктує умови, при яких діяльність повинна бути професійна.
Професійна праця - це завжди красиво: будь то верстатник або художник, вчитель або банківський оператор. Професіонала відрізняє багато чого й, насамперед  - впевненість, легкість слів,  внутрішня задоволеність, відсутність суєти, нервозності. Іноді помічаємо, що професіоналізм заворожує,  як магніт. До професіонала йдуть за порадою, він викликає замилування.
    Важливою умовою  є здатність особистості до  виду діяльності . Людська потреба в певній професійній діяльності розглядається як професійна схильність.
В основі професійної праці можуть бути  три складові „І”
-  Інтелект
 - Інтерес до роботи
 -  Інформованість
    Маючи певні здібності ,особистість прагне до освіти, що впливає на її розвиток; навчання сприяє підвищенню культурного рівня людини, що, у свою чергу, впливає  на професіоналізм діяльності , формується професійна культура; постійний же саморозвиток, самовдосконалення охоплює багато складових, впливаючи на кінцевий результат - продуктивність праці, його якість.
    Отже, є особистість із властивими їй  здібностями до професії, що пред'являє до людини свої вимоги. Фахівцями розробляються персонограми та професіограми, які враховуються при роботі з персоналом, його підбором
.
Персонограма - інформаційно-психологічна модель особистості (складається за заданими критеріями).
Професіограма - модель характеру професії, умов діяльності.
Професійний кліринг (від англ. clearіng - розрахунок шляхом заліку взаємних вимог, зобов'язань) - це термін, який використовується при підборі професії, виду діяльності для людини.
     Стосовно   кожної людини всі професії розташовуються "за рангом" - по відповідності індивідуальним  здібностям. За сукупністю вимог до професії всі співробітники розташовуються за ступенем відповідності до неї.
Професійний кліринг можна представити у вигляді наступного образу:

ОСОБИСТІСТЬ. ПРОФЕСІЯ

     Професором К.М.Гуревичем був введений термін професійна психологічна придатність.
Професійна придатність - властивість особистості, про яку можна судити за двома критеріями:
1) за успішністю оволодіння професією,
2) за ступенем задоволеності своєю діяльністю.
   Професійна придатність - відповідність психологічних особливостей людини вимогам професії, що формується в процесі діяльності.
К.М.Гуревич запропонував розподіл професій на два типи та відповідно виділив два типи професійної придатності.

1. Професії з абсолютною професійною придатністю.
      Це професії, що вимагають від людини наявність певних задатків, професійних здібностей. Це творчі професії, а також ті види діяльності, які вимагають спеціальної вираженості основних властивостей нервової системи або сформованості аналізаторних систем.
Наприклад: льотчик-випробувач (повинен мати сильний тип нервової системи), дегустатор, музикант і т.п.

2. Професії з відносною професійною придатністю.
      Для таких професій немає особливих показань, тобто  професійна придатність може бути сформована в будь-якої людини за умови її високої мотивації до оволодіння цими професіями.
    Таким чином, професійний відбір у чистому вигляді існує для професій першого типу.

    Відбір для професій другого типу проводиться тільки тоді. Коли є багато бажаючих, а місць мало - з декількох кандидатів відбираються найбільш підготовлені. Провідна роль у формуванні професійної придатності належить мотивації особистості.

Комментариев нет:

Отправить комментарий