Мета:
ознайомлення учнів з основними поняттями, які використовуються в психології праці, та їх значенням для професійного розвитку особистості.
Форма: бесіда.
Учасники: учні класу, класний керівник або психолог.
Слово ведучого.
Багато років ми повторювали, що кожна
праця в нас у пошані, але для власних дітей батьки обмежували коло професій з
урахуванням віянь часу, моди, майбутніх перспектив. Міняється епоха, вона
диктує умови, при яких діяльність повинна бути професійна.
Професійна праця - це завжди красиво: будь то верстатник або художник, вчитель або
банківський оператор. Професіонала відрізняє багато чого й, насамперед - впевненість, легкість слів, внутрішня задоволеність, відсутність суєти,
нервозності. Іноді помічаємо, що професіоналізм
заворожує, як магніт. До професіонала
йдуть за порадою, він викликає замилування.
Важливою
умовою
є здатність особистості до
виду діяльності . Людська потреба в певній професійній діяльності
розглядається як професійна схильність.
В
основі професійної праці можуть бути три складові „І”
- Інтелект
- Інтерес
до роботи
- Інформованість
Маючи
певні здібності ,особистість прагне до освіти, що впливає на її розвиток;
навчання сприяє підвищенню культурного рівня людини, що, у свою чергу,
впливає на професіоналізм діяльності ,
формується професійна культура; постійний же саморозвиток, самовдосконалення
охоплює багато складових, впливаючи на кінцевий результат - продуктивність
праці, його якість.
Отже, є особистість із властивими їй здібностями до професії, що пред'являє до людини свої
вимоги. Фахівцями розробляються персонограми та професіограми, які враховуються
при роботі з персоналом, його підбором
.
Персонограма - інформаційно-психологічна модель особистості
(складається за заданими критеріями).
Професіограма -
модель характеру професії, умов діяльності.
Професійний
кліринг (від англ. clearіng -
розрахунок шляхом заліку взаємних вимог, зобов'язань) - це термін, який використовується при підборі професії, виду діяльності для людини.
Стосовно кожної людини всі професії
розташовуються "за рангом" - по відповідності індивідуальним здібностям. За сукупністю вимог до професії
всі співробітники розташовуються за ступенем відповідності до неї.
Професійний
кліринг можна представити у вигляді наступного образу:
ОСОБИСТІСТЬ. ПРОФЕСІЯ
Професором К.М.Гуревичем був введений термін „професійна
психологічна придатність”.
Професійна
придатність - властивість
особистості, про яку можна судити за двома критеріями:
1)
за успішністю оволодіння професією,
2)
за ступенем задоволеності
своєю діяльністю.
Професійна придатність - відповідність психологічних
особливостей людини вимогам професії, що формується в процесі діяльності.
К.М.Гуревич
запропонував розподіл професій на два типи та відповідно виділив два типи професійної придатності.
1.
Професії з абсолютною професійною придатністю.
Це професії, що вимагають від людини
наявність певних задатків, професійних здібностей. Це
творчі професії, а також ті види діяльності, які вимагають спеціальної вираженості основних властивостей нервової системи або
сформованості аналізаторних систем.
Наприклад:
льотчик-випробувач (повинен мати сильний тип нервової системи), дегустатор,
музикант і т.п.
2.
Професії з відносною професійною придатністю.
Для таких професій немає особливих
показань, тобто професійна придатність
може бути сформована в будь-якої людини за умови її високої мотивації до оволодіння цими професіями.
Таким чином, професійний відбір у чистому вигляді існує для професій першого типу.
Відбір для професій другого типу проводиться тільки
тоді. Коли є багато бажаючих, а місць мало - з декількох кандидатів
відбираються найбільш підготовлені. Провідна роль у формуванні професійної
придатності належить мотивації особистості.
Комментариев нет:
Отправить комментарий