Мета:
актуалізація знань про професії; визначення сфери професійних переваг учнів.
Форма: гра-аукціон.
Учасники: учні класу, класний керівник або психолог.
Матеріали: опитувальник , бланки
для заповнення, ручки, олівці, дерев'яний молоток, призи.
Варіант
вступного слова класного керівника.
Класифікація - осмислений порядок речей, явищ, поділ їх на різновиди за якимись ознаками.
У багатьох тисячах професій не можна розібратися без
класифікації. От чому професор Е.А.Климов розробив класифікацію професій,
побудовану на підставі істотних ознак. Кожен вид праці людини має наступні
компоненти: предмет праці, мету, знаряддя праці,
умови діяльності. Відповідно до цих чотирьох ознак
будується класифікація професій, яка зручна
для професійного самовизначення. Що може бути предметом праці?
За першою ознакою предмету праці - всі існуючі професії та спеціальності можна розподілити на п'ять
типів:
- "людина - техніка",
- "людина - природа",
- "людина - знакова система",
- "людина - людина",
- "людина - мистецтво".
Вчитель
записує назву типів на окремих великих аркушах
паперу.
Дітям пропонується гра "Аукціон".
Клас ділиться на три команди. Учасникам потрібно назвати професії, які відносяться до певного типу. Названі професії записуються на
аркушах паперу (бажано, щоб кожна команда записувала "свою" професію
"своїм" кольором). Виграє та команда, гравець якої до третього удару
молотка встиг назвати необхідну професію або гравці якої назвали більше число
професій.
Хід гри являє собою живий діалог ведучого із
гравцями в умовах дефіциту часу на обмірковування. Гра дозволяє легко й
невимушено виявити ступінь загальної інформованості про світ
професій. Головне завдання ведучого - сприяти підтримці високого темпу гри,
мобілізувати наявні знання учнів.
Найактивніші учасники
аукціону й учасники, що назвали рідкісні професії, заохочуються спеціальними призами.
Наприкінці гри можна провести тестування з метою
визначення сфери професійних переваг учнів.
Сфера професійних переваг учнів
1. Уявіть,
що ви на виставці. Що вас більше приваблює в
експонатах?
а
- колір, досконалість форм;
б
- їх внутрішній склад ,як і з чого вони зроблені.
2. Які риси характеру в людині вам більше
подобаються?
а
- дружелюбність, чуйність, відсутність користі;
б
- мужність, сміливість, витривалість.
3 .
Служба побуту робить людям різні послуги. Чи вважаєте ви необхідним: а - і надалі розвивати цю галузь, щоб
всебічно обслуговувати людей;
б
- створювати таку техніку, якою самим можна було
б користуватися в побуті.
4. Яка винагорода вас більше б порадувала?
а
- за суспільну діяльність;
б
- за науковий винахід.
5 . Ви
дивитеся військовий або спортивний парад. Що більше привертає вашу увагу?
а
- злагодженість ходьби, граціозність учасників параду;
б
- зовнішнє оформлення колон (прапори, одяг й
ін.).
6 Уявіть,
що у вас багато вільного часу. Чим би ви зайнялися?
а
- чим-небудь практичним (ручною працею);
б
- суспільною роботою (на добровільних заставах).
7. Яку
виставку ви б з більшим задоволенням подивилися?
а
- новинок наукових апаратур (в області хімії, фізики, біології);
б
- нових продовольчих товарів.
8. Якби в
школі було два гуртки, який би ви вибрали?
а
- музичний;
б
- технічний.
9. Якби вас призначили директором школи, на що ви
б звернули більшу увагу?
а
- на згуртованість колективу;
б
- на створення необхідних зручностей
10. Які журнали ви б з більшим задоволенням
читали?
а
- літературно-художні;
б
- науково-популярні.
11. Що важливіше для людини?
а
- створити собі благополучний, зручний побут;
б
- жити без деяких зручностей, але мати можливість користуватися скарбницею
мистецтва, створювати мистецтво.
12. Для благополуччя суспільства необхідно:
а
- техніка;
б
- правосуддя.
13. Яку із двох книг ви б з більшим задоволенням
читали?
а
- про розвиток науки в нашій країні;
б
- про досягнення спортсменів у нашій країні.
14. У газеті дві статті різного
змісту. Яка з них викликала б у вас більшу зацікавленість?
а
- про машину нового типу;
б
- про нову наукову теорію.
15. Яка з двох робіт на свіжому повітрі вам більше б сподобалася?
а
- робота, пов'язана з
постійними пересуваннями (агроном, лісничий, дорожній майстер);
б
- робота з машинами.
16. Яке, на ваш погляд, завдання школи
важливіше?
а
- підготувати учнів до роботи з людьми, щоб вони могли допомагати іншим
створювати матеріальні блага;
б
- підготувати учнів до практичної діяльності, до вміння створювати матеріальні
блага.
17 . Що,
на ваш погляд, варто більше цінувати в
учасників самодіяльності?
а
- те, що вони несуть
людям мистецтво й красу;
б
- те, що вони виконують суспільно корисну роботу.
18. Яка, на ваш погляд, сфера діяльності людини надалі буде мати домінуюче значення?
а
- фізика;
б
- фізична культура.
19. Що суспільству несе більше користі?
а
- турбота про добробут громадян;
б
- вивчення поводження людей.
20 .
Якого характеру наукову працю ви б вибрали?
а
- роботу із книгами в бібліотеці;
б
- роботу на свіжому повітрі в експедиції.
21. Уявіть що ви
професор університету. Чому ви б віддали перевагу у вільний від роботи час?
а
- заняттям з літератури;
б
- дослідам з фізики, хімії.
22 . Вам
надається можливість зробити подорож у різні країни. У якості кого ви б поїхали ?
а
- як відомий спортсмен на міжнародні змагання;
б
- як відомий фахівець зовнішньої торгівлі з метою покупки необхідних товарів
для нашої країни.
23. Які лекції ви б слухали з більшим
задоволенням?
а
- про видатних художників;
б
- про видатних вчених.
24 . Що вас приваблює при
читанні книг?
а
- яскраве зображення сміливості й хоробрості героїв;
б
- прекрасний літературний стиль.
25 . Вам
надається можливість вибору професії. Якій з них ви
б віддали перевагу?
а
- роботі малорухомій, але пов'язаній зі створенням нової техніки;
б
- фізичній культурі або іншій роботі, пов'язаній з рухом.
26. Якими вченими ви більше цікавитеся?
а
- Поповим і Ціолковським;
б
- Менделєєвим і Павловим.
27. Як вам здається, на що в школі варто було б
звернути увагу?
а
- на спорт, тому що це потрібно для зміцнення здоров'я;
б
- на успішність учнів, тому що це необхідно для їх майбутнього.
28 . Що
вас більше цікавить в пресі?
а
- повідомлення про художню виставку, що
відбулася;
б
- звістка про минулий мітинг про захист прав
людини.
29. Якби
вам надали
можливість зайняти певний пост, який би
ви вибрали?
а
- головного інженера заводу;
б
- директора універмагу.
30. Як ви вважаєте, що важливіше?
а
- багато знати;
б
- створювати матеріальні блага.
Обробка
результатів.
В заповненому аркуші відповідей у кожному стовпці
підраховується кількість балів. Результати записуються у вільні клітинки під
кожним стовпцем, що відповідає певній сфері професійних інтересів:
1-й
стовпець - сфера мистецтва;
2-й
стовпець - сфера технічних інтересів;
3-й
стовпець - сфера роботи з людьми;
4-й
стовпець - сфера розумової праці;
5-й
стовпець - сфера фізичної праці;
6-й
стовпець - сфера матеріальних інтересів.
Аналізуючи одержані дані, необхідно виділити стовпці, що містять найбільшу
кількість балів, ці сфери діяльності
можна вважати такими, яким надається
перевага .Стовпці, що містять найменшу кількість балів, відбивають сфери
діяльності, що відкидаються учнями.
Це
цікаво .Статистика. За даними Міністерства Охорони здоров'я, з 6 млн підлітків 15
- 17 років, що пройшли профілактичні огляди, в 94,5 % були зареєстровані різні
захворювання. При цьому третина захворювань - обмежує вибір майбутньої
професії.
Комментариев нет:
Отправить комментарий